Popis:
Úvod:
Cieľom mojej práce je priblížiť významnosť etického kódexu či už v podnikoch alebo iných organizáciách, spôsob ich zostavovania a ich obsah. Každá ľudská činnosť sa riadi určitými všeobecne uznávanými pravidlami. Nejde len o formálne zásady, ktoré predstavujú zákony, vyhlášky, nariadenia, smernice alebo predpisy. V tejto súvislosti ide o dodržiavanie etických noriem a zásad v konaní a správaní ľudí v rozličných životných situáciách. Etika je súčasťou života každého človeka. Pre podniky je dodržiavanie jej zásad veľmi dôležité. Dodržiavanie etických, morálnych a právnych noriem prispieva k vytvaraniu imidžu spoločnosti. Spoločnosť, ktorá dbá na etiku, vyjadruje svoj vzťah k svojim klientom, obchodným partnerom, ale aj svojim zamestnancom. Vyjadruje tým úctu ku klientom, obchodným partnerom, ale zároveň si zamestnanci prejavujú úctu navzájom.
Etické kódexy majú napomáhať firmám dodržiavať morálne zásady. Určujú pravidlá správania sa na pracovisku, voči partnerom, kolegom, akcionárom, klientom. Preto by sa mala každá spoločnosť snažiť vytvoriť etický kódex a pridŕžať sa ho.
Etický kódex je jedným z najznámejších a najvýznamnejších spôsobov inštitucionalizácie podnikateľskej etiky. Prostredníctvom etických kódexov inštitúcia, firma či iná skupina ľudí dáva svojich členom i okoliu na vedomie, že etika sa stala nevyhnutnou súčasťou jej činnosti. Etický kódex by mal byť v záujme všetkých zainteresovaných, a nie len v záujme určitej skupiny ľudí.
Kľúčové slová:
etika
etika v podnikaní
etický kódex
tvorba podnikového etického kódexu
Zdroje:
- MAJTÁN, M.: Manažment, Sprint, Bratislava 2007, ISBN 978-80-89085-72-9
- Remišová, A.: Etické kódexy, 1998, Ekonóm