Filozofické a sociálne východiská edukácie
«»
Popis:
Sme všetci rovnakí? Sú všetky deti rovnaké? Máme vôbec právo byt iní? Je spravodlivé alebo nespravodlivé byť iným?
Pojem slobody sa veľmi ťažko definuje, ba možno povedať, že jednoznačná definícia ani neexistuje. Podstatou slobody je pocit človeka, že sa cíti byť slobodný. Nie je možné preto nikomu zvonka prikázať, alebo nariadiť aby bol, alebo má byť slobodný.
Sloboda vo výchove nemôže byť bez výchovy k zodpovednosti, mravnosti a disciplíny. Výchova k zodpovednosti je vlastne zodpovednosť a úcta k životu vlastnému aj cudziemu. Pri každom svojom rozhodnutí preberáme zodpovednosť za svoje konanie. Ak máme možnosť voľby, je to o to ťažšie, aby sme sa dobre rozhodli.
Kľúčové slová:
sloboda vzdelania
alternatívna škola
humanizácia výchovy
pedagogika
dimenzia
osobnosť
Zdroje:
- POUŽITÁ LITERATÚRA
- ZELINA, M. 1995. Sloboda osobnosti. Šamorín : Fontana, 133 s. ISBN 80-85701-07-3.
- ŽILÍNEK, M. 1997. Étos a utváranie mravnej identity osobnosti. Bratislava : IRIS, 1997. s. 78-79. ISBN 80-88778-60-3.
- KOSOVÁ, B. 1995. Humanizačné premeny výchovy a vzdelávania. Banská Bystrica : PF UMB. 104 s. ISBN 80-88825-00-8.
- KOSOVÁ, B. 2000. Rozvoj osobnosti žiaka. Prešov : ROKUS, 2000. s. 6-8. ISBN 80-8045-179-6.
- KOSOVÁ, B. 2013. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB, 2013. s. 91-97. ISBN 978-80-557-0434-0.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.