Popis:
V procese demokratizácie spoločnosti sa posilňuje relatívna samostatnosť územnej samosprávy, ktorej miera závisí najmä od charakteru fiškálnych funkcií, na základe čoho sa menia aj vzťahy medzi ústrednou a miestnou vládnou úrovňou. Vo všeobecnosti platí, že určité fiškálne funkcie možno vykonávať centralizovane, iné by sa mali decentralizovať. Pre obidva spôsoby existujú ekonomické aj mimoekonomické argumenty. Teória verejných financií hovorí, že rozhodovacie procesy by mali prebiehať na čo najnižšej vládnej úrovni, pričom je potrebné brať do úvahy efektívnosť alokácie vyplývajúca z rozsahu poskytovaných služieb a externality.
Vo svojej seminárnej práci sa snažíme o prezentáciu uceleného pohľadu na fiškálnu decentralizáciu ako súčasti reformy verejnej správy v jej širších súvislostiach. Súčasne sme si vedomí, že ide o veľmi aktuálnu a krehkú záležitosť, pre pochopenie ktorej je nutné byť vybavený patričnými teoretickými i praktickými znalosťami. Z tohto dôvodu sme sa snažili
aj o podchytenie nevyhnutných teoretických aspektov a to hlavne v druhej kapitole. V tejto kapitole je taktiež zachytená chronológia transformácie verejnej správy v SR a nové trendy, ktoré sa týkajú verejnej správy.
Jadrom našej práce je tretia a štvrtá kapitola, ktorá sa priamo zaoberá procesom reformy verejnej správy a procesom fiškálnej decentralizácie v SR. Štvrtá kapitola obsahuje odporúčania a hodnotenie procesu fiškálnej decentralizácie.
Proces decentralizácie v Českej republike a tiež aj komparácia SR s Českou republikou je obsahom piatej kapitoly. Ďalšie návrhy a odporúčania, ktoré môžu poslúžiť ďalšiemu zlepšovaniu a skvalitneniu už súčasne prijatého modelu fiškálnej decentralizácie sú zachytené v záverečnej kapitole našej seminárnej práce.
Cieľom našej seminárnej práce je Vám priblížiť problematiku fiškálnej decentralizácie ako významnú, ak nie najvýznamnejšiu súčasť reformy verejnej správy. Únia miest to vyjadrila slovami: „fiškálnu decentralizáciu považujeme za veľmi významnú, ak nie najvýznamnejšiu zložku nového modelu decentralizácie verejnej správy“.
Kľúčové slová:
fiškálna decentralizácia
verejná správa
daň z príjmu
finančné vyrovnávanie
Obsah:
- 1. Úvod 4
2. Teoretické aspekty fiškálnej decentralizácie 5
2.1. Význam pojmu decentralizácia a fiškálna decentralizácia 5
2.2. Prečo je potrebná fiškálna decentralizácia? 6
2.3. Stanovenie proporcie medzi fiškál. centralizáciou a decentralizáciou 8
2.4. Formy decentralizácie 9
2.5. Princípy efektívneho rozdelenia politickej zodpovednosti pri decentralizácií 10
2.6. Podmienky, princípy a základné piliere systému fiškálnej decentralizácie 12
2.7. Postavenie verejnej správy na Slovensku 13
2.8. Nové trendy modernej verejnej správy 15
3. Fiškálna decentralizácia v Slovenskej republike 16
3.1. Reforma verejnej správy 16
3.2. Postupnosť krokov v rámci reformy verejnej správy 18
4. Proces fiškálnej decentralizácie 18
4.1. Príjmy územnej samosprávy na financovanie svojich kompetencií 21
4.1.1. Výnosy miestnych daní a poplatkov 22
4.1.2. Podiel na dani z príjmov fyzických osôb 23
4.1.3. Prejav fiškálnej decentralizácie na celkových príjmoch obcí 26
4.2. Odporúčania pre zavedenie systému horizontálneho finančného vyrovnávania 26
4.3. Hodnotenie procesu fiškálnej decentralizácie 27
5. Porovnanie SR a ČR 28
5.1. Proces decentralizácie v ČR 28
6. Záver 31
7. Zoznam použitej literatúry 34
8. Prílohy 35
Zdroje:
- Triada, rubrika Ekonomika: Financování obcí na Slovensku a porovnání s Českou republikou, 5.10.2006
- Čavojec, J., Sloboda, D.: Fiškálna decentralizácia a obce. Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika. Bratislava, 2005, s. 16
- Trvalá snaha samosprávy priniesla svoje ovocie. Obecné noviny č. 39 z 21. 9. 2004
- Neubauerová E. a kol. : Teórie vo verejných financiách, vydavateľstvo EKONÓM, Bratislava 2003, s.73 - 81
- Tichý, D. : Fiškálna decentralizácia ako súčasť reformy verejnej správy, dizertačná práca, Bratislava 2005