Popis:
Úvod do problematiky …………………………………….... 3-4
Videnie
Zrakový podnet …………………………………….. 4
Svetlostný kontrast ……………………………….... 4-5
Farebný kontrast: Súčasný (simultánny) kontrast ….. 5
Farebný kontrast: Následný (sukcesívny) kontrast … 5
Vnímanie …………………………………………………… 6
Optické klamy
Dvojznačné obrazce ……………………………...... 7-8
Reverzibilné figúry ……………………………….... 8
Chybná interpretácia perspektívy ………………...... 9
Neskutočné útvary ………………………………..... 9-10
Dynamické optické klamy ……………………….… 10
Amesova miestnosť ………………………………....11
Mesačná ilúzia ……………………………………... 11
Zákonitosti …………………………………………..12-13
Záver……………………………………………………….... 13
Použitá literatúra…………………………………………...…13
Úvod do problematiky
Poznanie človeka sa začína zmyslovou skúsenosťou, t.j. poznaním sprostredkovaným našimi zmyslami, a vyvrchoľuje v abstraktnom myslení, ktoré odhaľuje podstatu vecí, podstatné vzťahy medzi vecami a javmi, ako aj zákony ich existencie. Napriek tomu, že proces poznávania je jednotný, predsa sa tzv. zmyslová skúsenost spravuje podla určitých zákonitostí, ktoré nie sú totožné so zákonitosťami tzv. rozumového poznania. Bežná empíria ukazuje aj to, že zmyslové poznanie je niekedy v rozpore s rozumovým poznaním. Napríklad zmysly nás poučujú, že slnko sa otáča okolo Zeme, kým rozum na podklade zmyslového poznania odhalil zákonitosti pohybu nebeských telies.
Kľúčové slová:
optické ikuzie
ilúzie
amesova miestnosť
očné klamy
Mesačná ilúzia
Dynamické optické klamy
Neskutočné útvary
Chybná interpretácia perspektívy
Reverzibilné figúry
Dvojznačné obrazce
Svetlo...
Zdroje:
- Boroš, J.: Základy psychológie, Sloven.pedagog. nakladatelstvo, Bratislava, 1987.
- Koukolík, F.: Lidský mozek: funkcní systémy, norma a poruchy, Portál, Praha, 2000.
- Pardel, T. – Boroš, J.: Základy všeobecnej psychológie. Bratislava, Slovenské
- pedagogické nakladateľstvo 1975
- Kern: Všeobecní psychologie. Praha, Knižný klub 1999
- Fűrst, M.: Psychologie. Olomouc, Votobia 1997
- www.cz-milka.net