Popis:
Európska únia sa dostáva do stále zložitejšej hospodárskej situácie, v ktorej bez harmonizácie daňových systémov a celého bloku štátnych daní, ale i miest-nych a regionálnych dani zavedenie eura ako jednotnej európskej meny a rozvi-nutie menovej únie nebude dostatočným stimulačným faktorom na udržanie hos-podárskeho rastu.
V tomto kontexte samotná Európska únia prechádza procesom zrýchľovania zmien v oblastí kapitálových trhov, penzijného systému, pracovných trhov atď. Priestor na to vytvára aj využitie výsledkov informačnej revolúcie, ktoré umož-ňuje podstatné zrýchlenie informačných dát napríklad v oblasti dane z pridanej hodnoty a podobne.
Súčasťou týchto reforiem, o ktorých sa predpokladá, že sa skončia v podstate do konca roku 2005, by mala byť aj harmonizácia daňových systémov, i keď možno v rozdielnej miere v rámci jednotlivých členských štátov Európskej únie (predovšetkým v oblasti nepriamych daní, kde hlavným cieľom je postupné znižova¬nie reálnej výšky daní, najmä dane z pridanej hodnoty).
Strategickým cieľom je aj postupné dosiahnutie stavu, v ktorom by ceny tých istých výrobkov v jednotlivých krajinách nemali vyššiu mieru odlišnosti ako ±10 %. V súčasnosti sa niektoré výrobky v jednotlivých krajinách cenovo odlišujú o 40 - 50 %.
Kľúčové slová:
dane
harmonizácia
dph
priame dane
právne normy
Obsah:
- 1.Potreba harmonizácie daní v eu -2-
2. Historický priebeh harmonizácie -3-
Súčasné východiskové právne normy -6-
3 Harmonizácia nepriamych daní -9-
3.1 Oblasť dph -9-
3.2 Oblasť spotrebných daní -11-
4. Oblasť priamych daní -13-
4.1 Harmonizácia zdaňovacieho základu -14-
5. Záver -16-
Zdroje:
- Stanek P.: Účinky harmonizácie daní SR a EÚ. Ekonomický časopis č.5/2002.
- Harmonizácia nepriamych daní SR a EÚ, diplomová práca 2000.
- Harmonizácia priamych daní SR a EÚ, diplomová práca 2000.
- Hospodárske noviny
- Trend