Popis:
V roku 1929 bolo v Československu 21 výrobcov motocyklových značiek. Najdlhšiu tradíciu spomedzi značiek mal z nich motocykel Laurin a Klement vyrábaný od roku 1899. Ďalšie značky ako Tarrot, Praga, Orion, Premiér, Čechie vyrábali stroje v malých sériách.
Na jeseň roku 1929 sa zrodila legenda výroby motocyklov v Československu firma JAWA. Názov firmy pochádza od skratiek priezviska jej zakladateľa Ing. Františka Janečka (23. 1. 1878 - 4. 6. 1941) a názvu firmy Wanderer, ktorá sídlila v Nemeckom Chemnitzi a od ktorej Janeček zakúpil licenciu na výrobu motocykla. Do roku 1929 sa Janečkova firma zaoberala širokou škálou výroby od písacích strojov až po zbrane. A práve skúsenosti a náročnosť pri výrobe týchto zariadení sa stala dobrým predpokladom pre výrobu tak náročnéhozariadenia.
Motocykel ,ktorého licenciu zakúpila nová továreň bol Wanderer 500 OHV . Konštruktérom motocyklu bol A. Novikoff, ktorý postavil stroj novej generácie prezentovaný trojuholníkovým lisovaným rámom. Dovtedajšie konštrukcie boli stavané na rámoch trúbkových. Motor bol štvortaktný, jednovalcový, OHV. Prenos pohonu z motora na zadné koleso bol riešený veľmi zaujímavo a topomocouhriadeľa.
Skutočne prvým motocyklom vyrobeným v novej továrni a vystavovaným na Pražskom autosalóne v roku 1929 bola Jawa 500OHV.
Po prvý raz na tomto modeli predstavila firma svoje farby tradičné aj pre iné modely. Typická červená farba kombinovaná zo žltými ozdobnými čiarami. Ako vidieť od nemeckého modelu sa líšila nielen farbou, ale napríklad aj kvapkovitou palivovou nádržou. Zaujímavá bola cena. Takmer 15000 korún a s prívesným vozíkom 17 000 korún. To bol vlastne jedným z problémov nového výrobku. V tejto dobe sa dalo za túto cenu kúpiť napríklad Aerovka v základnom prevedení. Tiež po konštrukčnej stránke sa vyskytli závady. Jednou z nich bolo časté lámanie sa prednej vidlice. Technické parametre boli nasledovné: štvortaktný jednovalcový motor s objemom 498,7 cm3 (o80x90) s pologuľatou spaľovacou komorou a výkonom 13 KW (18 PS). Uložený bol v dvojitom lisovanom rámu. Predná vidlice mala krátky zdvih a bola odpružená listovým perom. Motor mal suchú kľukovú skriňu, tlakové obehové mazanie, s motorom v jednej skrini bola trojstupňová prevodovka ovládaná ručnou pákou. Pohon zadného kolesa vykonávala hriadeľ s odpruženým spojením. Zadná vonkajšia pásová brzda pôsobila na hnaciu hriadeľ. Na ráfiky kolies sa montovali pneumatiky 27x4. Jednosedadlový motocykel vážil 175 kg, dosahoval maximálnu rýchlosť 95 km/h a spotreba bola 5 až 6 litrov/100 km. Vzhľadom na dostatočný výkon, bol motocykel častokrát vybavený prídavným vozíkom. Na nádrži motocykla a ani inde sa neobjavila typická značka Jawy. Tá sa objavila až pri tretej sérii motoriek v roku1931.
...
Kľúčové slová:
motorka
motocykel
auto
automobil
Jawa
dvojtakt
janeček
motor
velorex
minor
aero minor
Obsah:
- Úvod
História
Jawa 350 OHV
Jawa 250
Jawa 100 robot
Jawa Duplex Block
Jawa 1000
Jawa 700
Jawa Minor
Jawa Minor II - Aero Minor
Jawa250-Perák
Jawa Ogar 350
Jawa 500 OHC
Jawa 50 pionier
Jawa 50 typ 20
Jawa 50 typ 23 Mustang
Kývačka - Jawa 250 typ 353, Jawa350 typ 354
Jawa 250 typ 559
Jawa 250 typ 559 / 03
Jawa 350 typ 360
Jawa350 typ 360/04 Californian
Jawa ako ju poznáme dnes
VELOREX 250/16 "Bederka", rok výroby 1958
Zdroje:
- internet
- propagačný materiál