Popis:
Úlohou našej práce- história vzdelávania- je objasniť vývoj zákonitostí pri vzdelávaní a to od prvých zmienkach a dôkazoch o vzdelávaní- prvopospolnej spoločnosti až po sofistikované metódy devätnásteho a dvadsiateho storočia.
Analýzou výsledkov mnohých diel mysliteľov či pedagógov zaoberajúcimi sa výchovou a vzdelávaním prinášame ucelený obraz o vývoji foriem, metód vzdelávania v histórií ľudstva samotného.
Ako je určite známe, vzdelávanie nie vždy bolo dostupné pre všetky skupiny obyvateľstva. Nemáme však na mysli vysoké školstvo- ale základné vzdelanie- písanie, čítanie či počty. Vzdelanie bolo ešte v nedávnej minulosti výsadou vyšších tried, či majetnejších ľudí. Občas sa vnímalo ako čosi negatívne- hlavne pre tých, ktorí využívali nevzdelaní ľud k ťažkej práci, či iným nedôstojným činnostiam. Paradoxne už aj v minulosti platilo, že informácie sú veľká zbraň. Postupom času keď sa aj prostí ľud naučil čítať a teda mal prístup k informáciám, mohol lepšie poznávať napr. svoje práva, vzdelávať sa a pod.
Vďaka osobnostiam, ktoré prinášali pokroky vo vzdelávaní, môžeme dnes zažívať časy informatizácie, počítačov- de facto máme neobmedzený prístup k akýmkoľvek informáciám, poznatkom. Za posledných 15 rokov sledujeme boom výpočtovej techniky a internetu- bráne k neobmedzenému zdroju informácií. Takéto kvantum údajov však bude treba selektovať a „filtrovať“, eliminovať informačné šumy. Toto pokladáme za hlavnú výzvu pre nové pedagogické smery v tomto storočí.
Kľúčové slová:
história
vzdelávanie
informatizácia
písanie
čítanie
helenizmus
Rím
reformácia
protireformácia
výchova
materializmus
osvietenstvo
pozitivizmus
Eduard Spranger
Obsah:
- Úvod
1. Vzdelávanie v prvotnopospolnej spoločnosti
2. Vzdelávanie v otrokárskej spoločnosti
2.1 Vzdelávanie v starovekom Grécku a Ríme
2.2 Aténske vzdelávanie
2.3 Vzdelanie v období helenizmu
2.4 Vzdelanie v starovekom Ríme
3. Vzdelávanie v období feudalizmu
3.1 Cirkevná výchova v stredoveku
3.2 Vzdelávanie v Byzancií
3.3 Vzdelávanie a vzdelanosť vo Veľkej Morave
3.4 Svetská výchova a vzdelávanie v mestách
3.5 Vznik a rozvoj stredovekých univerzít
4. Vzdelávanie v období reformácie a protireformácie
4.1 Život J.A. Komenského a jeho pôsobenie vo vlasti
5. Výchova a vzdelávanie dospelých v období buržoáznych revolúcií (od 17. do polovice 19. storočia)
5.1 Hlavné črty výchovy a vzdelávania dospelých od 17. do polovice 19. Storočia
5.2 Výchova a vzdelávanie dospelých a rozvoj ich ideí v Anglicku
5.3 Výchova a vzdelávanie dospelých a rozvoj ich ideí na základe učenia francúzskych osvietencov a materialistov
5.4 Výchova a vzdelávanie dospelých v svetle učenia francúzskych filozofov - materialistov
5.5 Výchova a vzdelávanie vo Švajčiarsku
5.6 Výchova a vzdelávanie dospelých a rozvoj ich idei ako odraz nemeckého osvietenstva a klasickej nemeckej filozofie
5.6 Utopickí socialisti a ich názory na výchovu a vzdelávanie dospelých
6. Rozvoj pedagogického myslenia v 18. a 19. storočí v Rusku a jeho vzťah k otázkam výchovy a vzdelávania dospelých
6.1 Výchovno-vzdelávací vplyv na vývoj pedagogického myslenia a vzdelávania inštitúcii v 18. Storočí
6.2 Rozvoj vzdelanosti a vzdelávania dospelých v 19. Storočí
6.3 Pedagogicky prínos ruských revolučných demokratov
7. Obdobie industrializácie
7.1 Všeobecná charakteristika
7.2 Názory na výchovu, celkové ponímanie vzdelávania a výchovy
7.3 Pozitivizmus
7.4 Vývoj školstva
8. Dvadsiate storočie
8.1 Všeobecná charakteristika
8.2 Pedagogické hnutie do roku 1933
8.3 Mládežnícke hnutie
8.4 Umelecko-výchovné hnutie
8.5 Pedagogika vychádzajúca z dieťaťa
8.6 Hnutie pracovnej školy
8.7 Škola akcentujúca produktívnu činnosť
8.8 Vývoj vzdelávania do roku 1933
8.9 Vývoj vzdelávania v období nacionálneho socializmu
9. Rozvoj školstva od roku 1945
9.1 Rané tendencie empirického výskumu
9.2 Novokantovstvo
9.3 Diltheyho škola
9.4 Eduard Spranger
9.5 Theodor Litt
9.6 Náboženský, existenciálno-filozoficko-antropologicky alebo fenomenologicky orientované výskumné prúdy
9.7 Novší empirický výskum a iné trendy
Záver
Zoznam použitej literatúry
Zdroje:
- Reble, A.: Dejiny pedagogiky. Bratislava, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1995
- Medynskij, E.N.: Dejiny pedagogiky. Bratislava, Štátne nakladateľstvo, 1950
- Gallo, J., Škoda, K.: Dejiny pedagogiky dospelých. Bratislava, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1986