Popis:
Na základe obsahu môjho referátu by som vám chcel priblížiť a objasniť základne pojmy v oblasti Informačných a komunikačných technológií. Do tejto oblasti sa zaraďuje nespočetné množstvo rôznych komunikačných kanálov a podobne. Súčasná spoločnosť sa nachádza na vysokom stupni rozvoja vedy a techniky. Moderné technológie prenikajú nielen do všetkých štruktúr spoločnosti, ale aj do života jednotlivca. Prax si žiada žiakov a absolventov pripravených na využívanie moderných technológií, schopných ďalej sa vzdelávať a pracovať kooperatívne v pracovnom tíme. Žiaci a študenti si musia osvojiť veľké množstvo informácií a preto kladie spoločnosť zvýšené požiadavky na úroveň a kvalitu technológie vzdelávania. Je treba používať nové metódy, formy a postupy ako aj nové prostriedky.
Ešte v polovici 20. storočia bolo možné premýšľať o budúcnosti jednotlivých technológií, ktoré sa navzájom ovplyvňovali, ale bolo ťažko predstaviteľné, aby sa napríklad telefón a televízor spojili do jedného prístroja. V tejto dobe je vhodné uvažovať nie o budúcnosti jednotlivých technológií, ale skôr o tom, ktoré ich funkcie a vlastnosti v budúcnosti pretrvajú. Príčinou zmeny je digitalizácia, ktorá umožnila prenášať a kopírovať informácie bez straty ich kvality a vytvorila predpoklady na prepojenie najrôznejších zariadení a oddelenie obsahu od komunikačného kanálu.
O budúcnosti technológií pravdepodobne rozhodne ich schopnosť a potenciál k digitalizácii. Pevná telefónna sieť je typickou analógovou technológiou, ktorá má však vysoký potenciál k digitalizácií, a preto výborné šance na prežitie aj v budúcnosti. Digitalizáciu telefónnych ústrední, ktorá na Slovensku stále prebieha, však musí nasledovať aj digitalizácia na druhom konci liniek - u konkrétnych zákazníkov. Potreba čo najrýchlejšieho prechodu od analógovej technológie (fax) k digitálnej (internet) je zrejmá: digitálna technológia je lacnejšia, šetrnejšia k životnému prostrediu a umožňuje prepojenie s inými prvkami informačných systémov (objednávka prijatá cez internet môže byť okamžite automaticky spracovaná, kým faxovaná vyžaduje ďalšiu ľudskú prácu), čím zvyšuje produktivitu práce. V súčasnosti často komunikujeme nie s ľuďmi, ale so zariadeniami: voláme konkrétny telefón, píšeme elektronickú správu na e-mailovú adresu (súkromnú alebo firemnú) alebo posielame pohľadnicu na poštovú adresu a len vďaka našej skúsenosti či intuícii dokážeme zvoliť takú formu správy, ktorou príjemcu zastihneme. V budúcnosti zrejme budeme komunikovať skôr s osobami, než so zariadeniami a forma komunikácie nebude tak striktne definovaná.
...
Kľúčové slová:
informatika
kybernetika
IKT
informačné technológie
komunikačné technológie
digitálne technológie
digitalizácia
notebook
internet
informačné preťaženie
počítačová bezpečnosť
softvér
Obsah:
- Zoznam obrázkov 5
Zoznam tabuliek a grafov 6
Zoznam symbolov a skratiek 7
Slovník termínov 8
Úvod 9
1.kapitola VÝCHODISKOVÝ STAV A PODSTATNÉ TRENDY 10
1.1 Konvergencia digitálnych technológií 10
1.2 Mobilita 11
1.3 Decentralizácia a demokratizácia spoločnosti vďaka technológiám 11
2.kapitola PROBLÉMY, KTORÉ VYŽADUJÚ PRIORITNÉ RIEŠENIE 13
2.1 Neschopnosť ľudí zvládnuť informačné preťaženie 13
2.2 Vznik „digitálnej priepasti“ (digital divide) 15
2.3 Nové bezpečnostné hrozby 16
3.kapitola OD PROBLÉMOV, KTORÉ VYŽADUJÚ PRIORITNÉ RIEŠENIE K PROGNÓZAM 17
ZÁVER 18
Zoznam použitej literatúry 19
Prílohy 20
Zdroje: