Popis:
Žijeme v ére komunikácie. Väčšina našich úspešných krokov či rozhodnutí závisí dnes práve od našej schopnosti komunikovať. Cieľom komunikácie je dosiahnutie vzájomného porozumenia, hovoriť slovami, ktorých presný význam je zrejmý aj druhej strane. Žiaden počítač nemôže súperiť s fungovaním mozgu, pretože nijaký počítač si nedokáže prepísať vlastný program. Všetky počítačové formy „myslenia“ sú obmedzené programom spusteným v danom čase. Ale ľudský mozog dokáže kontrolovať vlastné operácie a podľa potreby prepisovať scenár. To nám umožňuje pružne reagovať na zmeny a vyberať si ten správny postup riešenia danej situácie. Pretože veľakrát máme pripravených viacero taktík, ako pokračovať v rozhovore a to podľa toho, ako očakávame, že sa samotné jednanie bude vyvíjať. A môže sa napriek dobrej príprave stať, že nastane zlom, aký sme vôbec nepredpokladali. A je tu práve mozog, ktorý v rýchlosti prehodnotí danú situáciu a navrhne riešenie. Proces myslenia sa začína v takých situáciách, keď sa pred človekom objaví nový cieľ, či skutočnosť na riešenie ktorej už nestačia predošlé skúsenosti a spôsoby realizácie. Takéto situácie nazývame problémové. Práve tieto situácie sú barometrom našej prípravy na zvládanie rôznych situácii, ktoré môžu nastať. Práve vtedy sa najlepšie pestuje myslenie človeka, myslenie skutočne samostatné, schopné prekonávať ťažkosti. Myslenie však nemožno obmedziť len na riešenie problémov. Stretávame s ním aj pri tvorení úloh.
Kľúčové slová:
jednanie
zákazník
ponuka
cena
dohoda
komunikácia
vzájomné porozumenie
barometer
neistota
naivnosť
Obsah:
- Ako jednať s obtiažnymi ľuďmi?
Návod na prípravu k jednaniu
Ako vyzerá dobrá dohoda
Užitočné vlastnosti dobrého jednateľa
Chybné vlastnosti
Čo ak sa jednanie nepodarí?
Literatúra
Zdroje:
- Richard M.Restak, M.D.: Krajiny mozgu, Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1998
- Július Boroš: Psychológia pre mladých, Bratislava: Smena, 1986
- Eva Bedrnová: Psychológia podnikania, Bratislava: FITR, 1994
- Samfrits Le Poole: Průvodce úspěšným obchodným jednáním, Praha: Grada Publishing, 1995
- Robert B.Maddux: Jak vést úspěšná jednání, Praha: Linde Praha, a.s., 1994