Popis:
Cieľom manažmentu ako vednej disciplíny je utvoriť podmienky na efektívne fungovanie organizácií rozvíjaním metodológie riadenia a jej uplatňovaním v činnosti manažérov.
Manažment sa veľmi často definuje na základe koncepcie manažérskych funkcií, čo sú hlavné všeobecné činnosti, ktoré by mal manažér zvládnuť, pokiaľ chce byť vo svojej činnosti úspešný. Vodáček a Rosický definujú manažment ako ucelený súbor overených prístupov, názorov, skúsenosti, odporúčaní a metód, ktoré manažéri používajú na zvládnutie manažérskych funkcií, nevyhnutných na dosiahnutie cieľov organizácie. Manažment má viacero rozličných definícií a každá je správna, pretože manažment nemožno presne definovať. Súhlasíme s definíciou, že manažment je umenie “vedieť ako“. Tento termín sa dnes často používa vo svete v anglickom preklade: “know - how“.
Aj napriek tomu, že sú rozdiely medzi jednotlivými autormi v ponímaní základných funkcií manažmentu, v modernom chápaní manažmentu existujú tri základné klasické funkcie - plánovanie, organizovanie a kontrola. V súčasnosti však prevažuje názor, že vedenie ľudí a personálne zabezpečenie patrí tiež medzi veľmi dôležité funkcie manažmentu...
Kľúčové slová:
controlling
kontrola
manažment
manažér
kontrolovanie
ekonómia
podnik
organizovanie
subjekt
subjekt kontroly
riadenie
analýza
komparácia
porovnanie
porovnávanie
zamestnanec
dohľad
Obsah:
- Úvod 2
1 Kontrola 3
2 Podstata kontroly 4
3 Funkcie kontroly 5
3.1 Podľa spoločenských vrstiev 5
3.2 Podľa všeobecného obsahu ľudskej činnosti 6
4 Subjekt, objekt a predmet kontroly 7
4.1 Subjekt kontroly 7
4.2 Objekt kontroly 9
4.3 Predmet kontroly 10
4.4 Zameranie kontroly 11
5 Druhy kontroly 13
6 Metódy kontroly 15
7 Formy kontroly 18
8 Princípy kontroly 20
8.1 Metodologické princípy 20
8.2 Organizačné princípy 22
9 Realizácia kontrolného systému 24
9.1 Fázy kontrolného procesu 24
9.2 Nedostatky kontrolovaných procesov 26
9.3 Požiadavky na efektívny kontrolný proces 27
9.4 Psychologické aspekty kontrolného procesu 28
10 Vnútorný kontrolný systém 29
11 Moderné ponímanie kontrolnej činnosti 31
Zdroje:
- VODÁČEK, L. - ROSICKÝ, A.: Informačný managment: Pojetí, poslání a aplikace. Praha: Managment Press 1997.
- KOVÁČ, Pavel: Dobrý šéf vie dostať to najlepšie zo svojich ľudí. In Profit, 2007, roč. 15, č. 6, s. 44-45.
- POKOJNÁ, Katarína. Personálny controlling. In Profit, 2007, roč. 15, č. 7, s. 43.
- KRAČMÁR, Jan - ORAVSKÝ, Pavol - ZIMMERHAKL, Pavel: Kontrola, Vydavateľstvo EKONÓM 2005.
- ČAMBÁL, Miloš - HOLKOVÁ, Andrea - HORŇÁK, František: Manžérstvo podniku, Vydavateľstvo STU v Bratislave 2000.