Kresba v živote dieťaťa
«»
Popis:
Kreslenie alebo maľovanie už celé storočia patrí medzi najobľúbenejšiu zábavu detí predškolského i školského veku, pričom je kresba takisto veľmi výhodným a jednoduchým diagnostickým prostriedkom nielen pre psychológa či psychiatra, ale i rodiča a učiteľa. Analýza predkladanej kresby patrí v oblasti psychologickej diagnostiky a terapeutiky k najpoužívateľnejším metódam; a to aj z toho dôvodu, že nie je veľmi časovo a technicky náročná. Detská kresba je vhodným prostriedkom, pretože psychologická diagnostika sa dá jej prostredníctvom prevádzať aj pri existujúcej osobnostnej nezrelosti a nedostatočnosti. Dieťaťom nakreslený obrázok predstavuje pre rodiča a učiteľa bezprostrednú výpoveď dieťaťa o jeho okolí, o problémoch a starostiach, ktoré dieťa trápia a ktoré sa z rôznych dôvodov môže báť vyjadriť rečou.
...
V rámci troch základných období vývoja detskej kresby môžeme rozoznávať ďalšie fázy riešenia problému výtvarného vyjadrenia sa najmenších detí.
...
Deti, ktorým je umožnené, aby maľovali, aj keď im ešte nie je ani viac ako jeden rok, robia škvrny. Môžeme hľadať súvislosť medzi bodkami fliačikmi a poznaním a skúsenosťami dieťaťa. Naozaj dieťa spoznáva svet ale pozná len takéto kúsky. Schopnosť kresliť dieťa výrazne posúva vo vývoji.
...
Kľúčové slová:
kresba
dieťa
vývoj detskej kresby
kreslenie
fázy kreslenia
detská kresba
analýza detskej kresby
téma
farby
farba
kompozícia
línia
čiara
postava
Obsah:
- 1. Úvod -3-
2. Podrobnejší pohľad na vývoj detskej kresby -3-
2.1 Približne jeden rok veku dieťaťa -3-
2.2 Okolo veku dva roky -3-
2.3 Pred tretím rokom veku -4-
2.4 Približne v štyroch rokoch -4-
2.5 Od šiestich rokov -5-
2.6 Až od veku 7 rokov -5-
3. Základné fázy kreslenia -6-
4. Čo znázorňuje kresba -7-
5. Čo si všímať pri analýze detskej kresby -8-
5.1 Kritériá -9-
5.1.1 Správanie -9-
5.1.2 Téma -9-
5.1.3 Farba -9-
5.1.4 Využitie priestoru -9-
5.1.5 Kompozícia a integrácia kresby -10-
5.1.6 Znázornenie postáv -10-
5.1.7 Línia, čiže čiara -10-
5.1.8 Zvláštnosti -10-
5.1.9 Detaily -10-
6 Záver -11-
Zoznam použitej literatúry -12-
Zdroje:
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : [s.n.], 2001. s. 24.
- http://www.infovek.sk [online]. 1995-2005 , 12.12.2006 [cit. 2008-10-13]. Dostupný z WWW: < www.infovek.sk/predmety/vytvarna/index.php?k=41 >.
- JAVORSKÁ, Monika. Čo hovoria detské kresby. Eduweb.sk [online]. 2005 [cit. 2008-10-13]. Dostupný z WWW: < http://www.eduweb.sk/view.php?cisloclanku=2005090801 >.
- POGÁDY A KOL. Detská kresba v diagnostike a v liečbe. Bratislava : SAP, 1993.
- NESNÍDALOVÁ, Růžena. Extrémní osamělost. Praha : Portál, 1995. s. 122.
- VODIČKOVÁ, Barbora. Kresba ako výpoveď. SME [online]. 2002 [cit. 2008-10-13]. Dostupný z WWW: < http://povodna.rodinka.sk/user/view_page.php?page_id=21006 >.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.