Lisovanie a tvárnenie kovových materiálov
«»
Popis:
1 TVÁRNENIE
Tvárnenie je technologický proces spracovania materiálu, pri ktorom dochádza k zmene jeho tvaru, bez porušenia materiálu. Pri tvárnení kovov sa musí prekročiť medza pružnosti, ale nesmie sa prekročiť medza pevnosti. Na tvárnenie sú vhodné tvárne materiály, t. j. tie, ktoré majú vyššie spomenuté medze dostatočne od seba vzdialené.
1.1 ROZDELENIE TVÁRNENIA
Podľa charakteru tvárniacih síl:
• pôsobením pokojných síl (valcovanie)
• rázmi (kovanie)
Podľa teploty, pri ktorej k tvárneniu dochádza:
• tvárnenie za tepla - ohrevom materiálu sa tvárniacu teplotu sa zlepšuje tvárniteľnosť.
• tvárnenie za studena - materiál sa tvárni pri bežnej teplote.
Podľa geometrických charakteristík:
• plošné tvárnenie - tvárnenie plechu - vytváranie priestorového predmetu z rovinného - hlboké ťahanie
• objemové tvárnenie - dochádza k preskupeniu objemu materiálu (zmene tvaru) - kovanie, lisovanie, pretláčanie, ťahanie, vstrekovanie ...
Kľúčové slová:
Lisovanie
kovanie
automobil
tvárnenie
montáž
karoséria
Obsah:
- Zoznam obrázkov 5
ZADANIE 6
1 TVÁRNENIE 7
1.1 ROZDELENIE TVÁRNENIA 7
2 LISOVANIE 7
2.1 Operácie lisovania 7
2.2 Montáž lisovaného spoja 8
2.3 Lisovacie jednotky 10
2.4 Základne prvky lisovacej jednotky 11
2.4.1 Regulačné prvky a zariadenia 12
2.4.2 Snímacie a vyhodnocovacie prvky 12
2.4.3 Bezpečnostné prvky 13
2.4.4 Návrh lisovacej jednotky 13
2.5 Kompletné pracovisko lisovania 16
3 LISOVANIE KAROSÉRIÍ V AUTOMOBILOVOM PRIEMYSLE 17
3.1 Problematika lisovania 17
3.2 Automatické tvárniace linky 18
3.3 Transferové lisy 19
3.4 Zariadenie lisovní v automobilovom priemysle 20
3.5 Plánovanie lisovní a voľba lisu 21
3.6 Programové produkty numerickej simulácie lisovania plechov 23
3.7 Technologické skúšky lisovateľnosti 25
3.8 Návrh prípravkov pre modelovanie namáhania materiálu pri hlbokom ťahaní 26
3.9 Karosérie áut z „rastlinných“ plastov 26
3.10 Lisovacia linka v lisovni 27
4 Princíp práce na lisovacej linke 27
5 Materiály a polovýrobky používané pri lisovaní 29
6 Vývoj nových materiálov 32
6.1 Penový hliník 32
6.2 Hliník spevnený bórovými vláknami 33
7 Inovácie 34
7.1 Vývojové trendy pri výrobe karosérií 34
7.2 Charakteristika jednotlivých konštrukčných plechov a ocelí použitých pri stavbe karosérie 36
7.3 Koncepcie moderných hlbokoťažných ocelí 37
7.3.1 Charakteristika jednotlivých skupín 38
8 Využitie oceľových plechov pri stavbe automobilovej karosérie 40
9 Záver 42
Použitá literatúra 42
Zdroje:
- SPIŠÁK,E.-GREŠKOVIČ, F.-SLOTA, J. Špeciálne technológie v automobilovej výrobe, TU Košice, Strojnícka fakulta, Edícia EQUAL,
- ŠIMČÁK, F., ŠTEFAN, B.: Trendy pri znižovaní hmotnosti karosérií automobilov. Acta Mechanica Slovaca, 3, 1999
- POLLÁK, L. - HUDÁK, J.: Automatické tvárniace nástroje integrované transferom. AT&P Journal, roč. VII, č. 7/2000
- SPIŠÁK, E. a kol.: Dizajn moderne koncipovaných ocelí na základe charakteristík lisovateľnosti. APVV-0629-06
- http://www.sjf.tuke.sk/transferinovacii/pages/archiv/transfer/13-2009/pdf/078-086.pdf
- http://sk.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A1rnenie
- http://www.zadania-seminarky.sk/semestralna-praca/lisovanie-karoserii-automobilov/23111
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.