Popis:
V literatúre o manažmente sa vyskytuje mnoho teórií, ktoré popisujú vplyv manažérov na svojich podriadených. Viesť a riadiť ľudí je jednou z dôležitých činnosti, ktoré sú nevyhnutné na to , aby boli úspešne plnené a dosahované ciele. Súčasťou úspešného riadenia firmy je aj jej vedenie. Zatiaľ čo riadenie dáva organizácií konkrétne ciele, pravidla, poriadok a kontrolu, vedenie vytvára spoločné hodnoty a vízie, podporuje motiváciu, posilňuje dôveru a identifikáciu s firmou a uľahčuje zmeny, ktorými firma prechádza.
Prevaha vedenia nad riadením je často problémom menších a začínajúcich organizácií. Jej dôsledkom je „kult osobnosti“ vedúcich predstaviteľov organizácie. Naopak prevaha riadenia a v praxi častá, postihuje väčšie a staršie organizácie, vytvára strnulosť a byrokraciu, nízku zodpovednosť a neschopnosť reagovať na zmeny.
Kľúčové slová:
vedenie
štýly vedenia
motivácia
teória potrieb
komunikácia
teória cieľov
teória spravodlivosti
manažérske funkcie
zodpovednosť
byrokracia
Obsah:
- 1 Úvod
2 Vedenie
2.1 Definícia vedenia
2.2 Základná charakteristika vedenia
2.3 Smery vedenia
3 Osobné predpoklady vodcov
4 Štýl vedenia
4.1 Pripravenosť na vedenie
5 Motivácia
5.1 Definícia motivácie
5.1.1 Teória potrieb
5.1.2 Teória cieľov
5.1.3 Teória spravodlivosti
6 Komunikácia
7 Záver
Literatúra 15
Zdroje:
- Mikuš, P. - Droppa, M.: Základy manažmentu. Edičné stredisko PF, Ružomberok 2008
- Sedlák, M.: Manažment. Bratislava, Elita1998
- Majtán, M.: Manažment. Bratislava, Sprint 2003
- Povrazník, J.: Celostný manažment. Bratislava, Sprint 1999
- Dudinská, E.: Základy marketingu. 1. vyd. Bratislava, Ekonóm, 2000