Popis:
Marketing a spoločnosť
Súčasný marketing predstavuje podnikateľskú filozofiu, ktorá sa jednoznačne orientuje na zákazníka, hlavne na uspokojovanie jeho potrieb a želaní. Marketing je funkciou firmy, ktorá identifikuje nenaplnené potreby a požiadavky, definuje a meria ich veľkosť, určuje, ktorým cieľovým trhom môže organizácia najlepšie slúžiť, rozhoduje o príslušných výrobkoch, v organizácii k tomu, aby „myslel na zákazníka a slúžil mu“. Zo spoločenského hľadiska môžeme povedať, že marketing je silou, ktorá využíva industriálnu kapacitu národa k tomu, aby uspokojila materiálne potreby spoločnosti.
Marketing je možné vnímať z rôznych zorných uhlov pohľadu, avšak jednoznačne mu nie je možné uprieť nasledujúce atribúty:
• Marketing je determinovaný trhom a orientáciou na trh,
• Marketing sústreďuje pozornosť nielen na identifikáciu zákazníka, ale i na jeho udržanie,
• Marketing predstavuje špecifický spôsob uskutočňovania konkrétnych činností, ktoré vedú k uspokojovaniu potrieb zákazníkov na pozadí vzájomnej výmeny hodnôt,
• Marketing napomáha k optimálnemu uplatneniu sa na trhu a dosahovaniu cieľov,
• Marketing umožňuje vytvárať a udržiavať konkurenčnú výhodu pre jednotlivé organizácie a ich produkty.
Marketingové aktivity firmy by mali byť realizované na základe dobre premyslenej filozofie účinnosti a efektívnosti. Z pohľadu vývoja marketingového riadenia je definovaných päť alternatívnych koncepcií, podľa ktorých môžu organizácie usmerňovať svoje marketingové aktivity...
Kľúčové slová:
marketing
spoločnosť
marketing a spoločnosť
marketingové aktivity
spoločensky zodpovedný marketing
koncepcia spoločenského marketingu
regulovanie marketingu
Obsah:
- Marketing a spoločnosť 3
Koncepcia spoločenského marketingu 4
Spoločensky zodpovedný marketing 6
Spoločenská kritika marketingu 7
Občianske hnutia a verejné akcie zamerané na regulovanie marketingu 9
Použitá literatúra 10
Tabuľka č. 1 - Spoločensky orientovaná klasifikácia produktov 5
Tabuľka č. 2 - Prínosy spoločenskej zodpovednosti 6
Zdroje:
- BARTÁKOVÁ, G. Základy marketingu. 2. vydanie. Bratislava: 228 s.r.o., 2007. ISBN 978-80-969834-4-5.
- ČIMO, J. a M. MARIAŠ. Riadenie marketingových aktivít. Bratislava: Sprint, 1996. ISBN 80-88848-06-7.
- GOMÉZ, M.C. Eticko-podnikateľská kultúra. Ekonomická univerzita OF Bratislava: Sprint, 2001. ISBN 80-8884-879-2.
- HANULÁKOVÁ, E. Etika v marketingu. Bratislava: Eurounion, 1996. ISBN 80-85568-56-X.
- KOTLER, P. a G. ARMSTRONG. Marketing. Bratislava: SPN, 1992. ISBN 80-08-02042-3.
- KUSÁ, A. Marketing. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2006. ISBN 80-228-1631-0.
- Marketing & komunikace [online]. Praha: Česká marketingová spoločnosť
- Marketing a spoločnosť: Koncepcia spoločenského marketingu. [online].
- MILECOVÁ, M. ZISK. Spoločenská zodpovednosť podniku. Žilina: Poradca podnikateľa, 2010, č. 8. ISSN 1337-9151.
- TOMEK, G. a V. VÁVROVÁ. Marketing manažment. Praha: ČVÚT, 1999. ISBN 80-01-01-907-7.