Popis:
Úvod
Model CAF je spoločný systém hodnotenia kvality (The Common Assessment Framework)a zároveň je nástrojom komplexného manažérstva kvality, inšpirovaný modelom výnimočnosti Európskej nadácie pre manažérstvo kvality (EFQM) a modelom nemeckej Akadémie Speyer.
Model CAF vychádza z predpokladu, že organizácia dosiahne výnimočné výsledky vo výkonnosti, vo vzťahu k zákazníkom respektíve občanom, zamestnancom a spoločnosti na základe vodcovstva, stratégie a plánovania, zamestnancov, partnerstiev a procesov v podnikaní. Tento model poskytuje pohľad na organizáciu z rôznych uhlov pohľadu a zároveň poskytuje analýzu výkonnosti organizácie. Využívajú ho tí, ktorí majú skúsenosti s komplexne orientovaným modelom kvality, ako aj tí ktorí chcú s kvalitou len začať a ešte nemajú žiadne skúsenosti.
Model CAF pomerne jednoducho poukazuje na to, čo znamená pracovať s komplexne orientovaným nástrojom kvality, ktorý sa zameriava hlavne na zákazníkov, občanov a výsledky. CAF môže byť začiatkom dlhšieho procesu rozvíjania kvality v podniku, ktorý môže viesť k uchádzaniu sa o cenu a uznanie, napr. „Ceny kvality pre verejný sektor.“ Jadrom CAF-u je samohodnotiaci nástroj, ktorý dáva možnosť naučiť sa viac o svojej organizácii a zároveň naučiť sa ju správne orientovať na trhu vo všetkých smeroch.
Model CAF zabezpečuje to, aby si organizácia mohla overiť, v čom je naozaj dobrá a mohla si uvedomiť možnosti zlepšovania. Nástroj samohodnotenia umožňuje uskutočniť zlepšovanie a rozvíjanie v aktívnej spolupráci vrcholového manažmentu a zamestnancov. Takto obe strany prevezmú vzájomnú zodpovednosť za rozvíjanie kvality. Model CAF je preto dobrým nástrojom na stabilizáciu kvalitnej práce v celej organizácii.
Okrem nástroja samohodnotenia sa počas implementácie modelu CAF objaví ďalší rad nástrojov a metód. Pre ďalšiu prácu na zlepšovaní sa po samohodnotení vypracujú metódy, ktoré budú podporovať zlepšovacie projekty organizácie.
Pre organizácie, ktoré chcú získať celkový obraz o svojich predpokladoch a chcú zviditeľniť svoje výsledky sebe aj svojmu okoliu, je model CAF ideálnym nástrojom samohodnotenia.
Kľúčové slová:
CAF
spracovanie
riadenie
overenie
kvalita
porovnávanie
benchmarking
Obsah:
- Úvod
Význam pojmu
Štruktúra modelu CAF
Hlavné charakteristiky modelu CAF
Koncepcie a hodnoty modelu CAF
Postup implementácie modelu CAF
Spracovanie výsledkov v modeli CAF
Záver
Zoznam použitej literatúry
Zdroje:
- Príručky k modelu CAF
- Výpis z normy ISO 9001
- Internet