Popis:
Súčasné dynamicky sa rozvíjajúce a rýchlo sa meniace ekonomické prostredie stavia podniky pred problém zabezpečenia dlhodobej konkurencieschopnosti. Rozhodujúcim faktorom smerom k zákazníkom v zdravom trhovom prostredí je kvalita produktu, marketingová stratégia odvíjajúca sa od reklamy, ceny produktov, dodacích podmienok a záručných podmienok.
Rozhodujúcim faktorom smerom do vnútra spoločnosti (interné prostredie) je systém a kvalita riadenia spoločnosti. To si vyžaduje zavádzať do praxe nové metódy riadenia a zmeny v prístupoch. Základným cieľom je zvyšovať efektívnosť, výkonnosť spoločnosti a kvalitu produktu.
Je dôležité si uvedomiť, že systém manažérstva kvality v dnešnej dobe nie je luxus, ale nevyhnutnosť pre zabezpečenie dlhodobej konkurencieschopnosti. Na druhej strane je potrebné povedať, že zavedenie systému manažérstva kvality neznamená automaticky zlepšenie spoločnosti. Je to dlhodobý proces, ktorý by v konečnom dôsledku mal viesť k zlepšovaniu spokojnosti zákazníkov a zainteresovaných strán, efektívnosti, znižovaniu nákladov, redukcii rizík, zvyšovaniu produktivity práce, jasnému určeniu zodpovednosti a samozrejme v neposlednej rade k zvyšovaniu kvality samotného produktu.
Veľmi dôležitým faktorom zohráva samotný postoj vedenia spoločnosti, či využije a ako využije zdokumentovaný systém manažérstva kvality vo svoj prospech. Zavedenie systému manažérstva kvality prináša so sebou zmeny, ktoré sa týkajú ľudí a ich práce. Implementácia systému manažérstva kvality nie je jednoduchá, dôležitú úlohu zohráva firemná kultúra. Je potrebné vytvoriť vhodné podmienky, ľudí primerane motivovať, vytvoriť tvorivú atmosféru, podporovať tímovú prácu a komunikáciu. Ak sa chcú výrobcovia presadiť na trhu, musia vyrábať výrobky s takými vlastnosťami, aké požadujú zákazníci.
Systém manažérstva kvality sa stal podmienkou pre úspešné podnikanie. Podmienkou pre úspešné podnikanie nie je však len implementácia systému manažérstva kvality, ale jeho funkčnosť za každých podmienok.
Slovo kvalita sa používalo už i v staroveku, čo nepochybne súviselo s tým, že ľudia sa vždy zaujímali o to, ako im slúžia výrobky, ktoré dostávali na trhu. Kvalita prešla revolúciou, od obyčajnej kontroly výrobkov k súčasti stratégie podniku. Zväčša sa dôraz kládol na kontrolu výstupov, neskôr sa pozornosť postupne presunula na proces a zabezpečovanie kvality, manažérstvo kvality, jeho systémový prístup a neustále zlepšovanie.
Kľúčové slová:
manažérstvo kvality
PDCA cyklus riadenia a zlepšovania
spokojnosť zákazníka
princípy manažérstva kvality
Obsah:
- Manažérstvo kvality
Charakteristika služieb z pohľadu manažérstva kvality
Systém poskytovania služieb
Typologizácia služieb
Dôležitosť kvality služby
Rozdiely medzi manažérstvom kvality hmotných produktov a služieb
Manažérstvo kvality v službách
Typické kritériá kvality hmotného a nehmotného produktu
Pojem spokojnosť zákazníka
Prvý z princípov manažérstva kvality, ktoré sú definované v norme ISO 9000:2000
Interpretácia procesného prístupu
Princípy manažérstva kvality
Zameranie sa na zákazníka
Vodcovstvo - vedenie
Zapojenie pracovníkov
Procesný princíp
Systémový prístup k manažérstvu
Trvalé zlepšovanie
Rozhodovanie sa na základe faktov
Vzájomne výhodné vzťahy s dodávateľom
Prínosy z vytvorenia a certifikácie systému manažérstva kvality
Preverovanie funkčnosti systému manažérstva kvality
Preskúmanie manažmentom
Samoposudzovanie