Popis:
Najjednoduchšie kvalitu možno charakterizovať ako schopnosť uspokojiť očakávané požiadavky odberateľa. Cieľom komplexného manažérstva kvality je dlhodobý úspech dosahovaný prostredníctvom spokojného odberateľa, zisk všetkých členov organizácie a jej celková prosperita. Systém manažérstva kvality je spôsob, ako organizácia riadi a kontroluje tie podnikateľské činnosti, ktoré súvisia s kvalitou. Systémy manažérstva kvality sú súčasťou systémov riadenia organizácie. Všetky organizácie sa usilujú o určitý spôsob, ako viesť a riadiť svoju činnosť.
Systémy kvality slúžia na rozvíjanie povedomia, ako a prečo určité veci realizovať, a to tým, že dokumentujú postupy prác a dôkladne zaznamenávajú výsledky, ktoré poukazujú, čo bolo urobené.
Systém manažérstva kvality je skutočným návodom pre jednoznačné správanie sa organizácie v oblasti kvality. Rad noriem STN EN ISO 9000 odráža jeden z možných systémov manažérstva kvality. Nie je to systém, ktorý je nemenný a platí raz navždy. Je to systém, ktorý sa musí prispôsobovať meniacim sa podmienkam trhu, meniacim sa požiadavkám zákazníkov, či už odberateľov, alebo konečných spotrebiteľov produktov organizácie.
V Európe, ktorá v rámci Európskej únie odbúrava desaťročia pretrvávajúce bariéry a prechádza na voľný pohyb tovaru a pracovnej sily, je nevyhnutné zaviesť kritérium, ktoré zabezpečí ochranu spotrebiteľa.
Kľúčové slová:
Komplexné systémy kvality
História systému noriem ISO RADU 9000
Systémy manažérstva kvality
ISO 9001:2000
systémový procesný model
Obsah:
- Úvod 3
História systému noriem ISO RADU 9000 4
Charakteristika normy STN EN ISO 9001:2001 7
Štruktúra súboru noriem STN EN ISO 9000:2001 9
Požiadavky normy STN EN ISO 9001:2001 10
Osem princípov riadenia kvality podľa 12
Zásady manažérstva kvality 14
ISO 9001:2000 - systémový procesný model 16
Záver 17
Zdroje:
- MATEIDES, A. Manažérstvo kvality : história, koncepty, metódy. Bratislava: Miroslav Mračko - Epos, 2006. 751 s. ISBN 80-8057-656-4.
- ŠALGOVIČOVÁ, J. Terminológia kvality. 1. vyd. Bratislava: STU v Bratislave, 2006. 156 s. ISBN 80-227-2370-3.