Popis:
Neustály rast konkurencie, rast technickej a technologickej náročnosti a otváranie nových trhov vyžadujú, aby sa podniky, ktoré chcú prosperovať, zaujímali o nové technické vybavenie a najnovšie technologické postupy, ďalej by sa mali zaujímať o zvyšovanie kvality a efektivity výrobných procesov, zvyšovanie úrovne služieb a zavádzanie informačných technológií a inovácií.
Na dosiahnutie daných cieľov je nevyhnutné, aby investovali do novej techniky, strojov a zariadení, teda do fyzického kapitálu.
Pre podniky je však dôležité, aby s novým vybavením pracovali ľudia technicky, vedomostne, ale aj fyzicky zdatní, schopní pružne reagovať na uvedené zmeny, tvoriví, ktorí dokážu realizovať inovácie. V súčasnosti podniky hľadajú optimálne spôsoby organizácie práce, ktorá by prispela k ich efektívnemu fungovaniu.
Vzdelávanie pracovníkov v každom podniku je nevyhnutnosťou. Dôležité je však vytvoriť podmienky pre efektívne vzdelávanie. Vzdelávanie zamestnancov musí byť dobre organizované a systematické. Musí vychádzať zo skutočných potrieb vzdelávania (určiť, ktorých zamestnancov a v akej oblasti vzdelávať), je potrebné zostaviť plán vzdelávania (rozhodnúť ako, kým, kde, kedy a za akú cenu vzdelávať), realizovať vzdelávacie aktivity s použitím vhodných metód vzdelávania, vyhodnotiť efektívnosť vzdelávania.
Vzdelávanie zamestnancov by sa malo zabezpečiť nielen z hľadiska súčasných podnikových potrieb. Rozvoj pracovníkov predpokladá zvládnuť aj také vedomosti a zručnosti, ktoré ich pripravia na plnenie úloh v budúcnosti.
Investovanie do ľudských zdrojov vedie k ich celkovému zhodnoteniu, ktoré sa konkrétne prejavuje prostredníctvom:
-zvýšenia výkonu zamestnancov a úrovne poskytovaných služieb
- zvýšenia konkurencieschopnosti podniku
- sebarealizácii a spokojnosti pracovníkov, ich lojality voči podniku
- úspory času a finančných nákladov pri rozmiestňovaní zamestnancov
Kľúčové slová:
vzdelávanie zamestenancov
outdoor
nové techniky
riziko
tlak
tvarovanie
Obsah:
- Úvod 3
I. Vzdelávanie zamestnancov vo všeobecnosti 4
I.1. Najčastejšie celenie metód vzdelávania 4
II. História outdoorových programov 5
III. Outdoorové programy 6
III.1. Základné charakteristické znaky outdoorového tréningu 6
III.2. Najobľúbenejšie formy outdoorových programov 6
III.3. Prednosti outdoorových programov 7
III.4. Riziko a tlak v outdoorových programoch 7
III.5. Novosť 7
III.6. Skupinový proces 7
IV. Účinné faktory outdoorových programov 8
IV.1. Kognitívne účinné faktory 8
IV.2. Emočné účinné faktory 9
IV.3. Behaviorálne účinné faktory 9
V. Proces spracovania zážitkov 10
V.1. Otvorenie 10
V.2. Tvarovanie 10
V.3. Rámovanie 10
V.4. Transfer 11
VI. Trendy v outdoorových programoch 11
VI.1. Kombinácia outdooru a indooru 11
VI.2. Outdoor ako príbeh 12
VI.3. Outdoor ako hra a tvorba 12
Záver 13
Zoznam použitej literatúry 14
Zdroje:
- Hroník, F.: Rozvoj a vdělání pracovníků. Praha, Grada Publishing 2007
- Vodák, J., Kucharčíková, A.: Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha, Grada Publishing 2007