Popis:
Úvod
Komunikácia a komunikačné schopnosti patria k najdôležitejším ľudským schopnostiam, slúžia k vytváraniu, udržovaniu a pestovaniu medziľudských vzťahov. Komunikácia je jedným zo základných predpokladov socializácie človeka. Zo všetkých schopností a zručností medzi najdôležitejšie a najužitočnejšie v ľudskej spoločnosti patria komunikačné schopnosti, výmena názorov, odovzdávanie informácií. Komunikácia je teda neodmysliteľnou súčasťou života človeka, sprevádza ho v jeho osobnom, spoločenskom i profesionálnom živote.
Podľa Aristotela pozostáva komunikácia z troch súčastí:
1 Etos: Vlastnosti hovoriaceho.
2 Pátos: Emócie adresované publiku.
3 Logos: Slová, ktoré používame.
Účinná a efektívna komunikácia by mala zahŕňať všetky tieto tri zložky. Hovoriaci tým získava kredit a vážnosť a zasluhuje si vypočutie. Výber komunikačnej metódy ovplyvňuje emócie počúvajúcich a samotné posolstvo je treba podať premyslene, v logickom slede (Tracy, 2010).
Pedagogická komunikácia
Pedagogická komunikácia je špecifickým druhom sociálnej komunikácie. Jej špecifickosť je daná funkciou, rolami komunikantov, a prostredím, v ktorom sa uskutočňuje. Pedagogická komunikácia ja charakteristická tým, že:
● sa uskutočňuje medzi účastníkmi edukačného procesu,
● je výmenou informácií, ktoré sa sprostredkúvajú použitím verbálnych i neverbálnych prostriedkov,
● slúži na dosiahnutie edukačných cieľov,
● má svoj priestor i časové vymedzenie,
● riadi sa stanovenými pravidlami.
Proces edukácie sa spája s procesom komunikácie. Výmenu informácií v edukačnom procese môžeme pomenovať pedagogickou komunikáciou a miestom, kde tento proces prebieha, je škola. Hlavnými aktérmi pedagogickej komunikácie sú pedagóg a žiak. Môžeme tak povedať, že pedagogická komunikácia je špeciálnym druhom sociálnej komunikácie, lebo v jej procese ide o komunikáciu medzi účastníkmi výchovno - vzdelávacieho procesu.
...
Kľúčové slová:
pedagogika
komunikácia
pedagogická komunikácia
základy pedagogiky
edukácia
sociálna komunikácia
komunikačné kompetencie
pedagóg
učiteľ
žiak
Obsah:
- Úvod
Pedagogická komunikácia
Štruktúra pedagogickej komunikácie
Funkcie pedagogickej komunikácie
Pravidlá pedagogickej komunikácie
Záver
Zdroje
Zdroje:
- GAVORA, P. 2007. Učiteľ a žiaci v komunikácii. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2007. 200 s. ISBN 987-80-223-2327-7.
- IVANIČOVÁ, J. 2008. Sociálna a pedagogická komunikácia v školskej praxi. Nitra: PF UKF v Nitre, 2008. 94 s. ISBN 978-80-96995-1-4.
- NELEŠOVÁ, A. 2005. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 172 s. ISBN 80-247-0738-1
- ODLEROVÁ, E. a P. SZABÓ. 2007. Tvorba osobnej kariéry. Personal career creation. In: Vedecké práce MtF STU v Bratislave so sídlom v Trnave. Research papers Faculty of Materials Science and Technology Slovak University of Technology in Trnava. ISSN 1336-1589. č. 22 (2007), s. 109-116
- TRACY, B.. 2010. Ako vedú úspešní lídri. Bratislava: Eastone Group, 2010. 169 s. ISBN 978- 80-8109-145-2.