Pedagogika mentálne postihnutých
Popis:
Typické znaky a klinické prejavy mentálne postihnutých
1. Odlišnosti v myslení - typickým znakom jedincov s mentálnym postihnutým je obmedzená potreba zvedavosti a preferencie podnetového stereotypu. Takíto jedinci bývajú zvyčajne pasívnejší a viac závislí na sprostredkovávaní informácii inými ľuďmi. Orientácia v známom prostredí je pre nich omnoho náročnejšia, pretože horšie rozlišujú významné a nevýznamné znaky jednotlivých objektov a situácii a horšie chápu ich vzájomné vzťahy...
2. Odlišnosti v reči - reč býva postihnutá z hľadiska formálne i obsahového, typické znaky rečového prejavu mentálne retardovaných sú nasledujúce:
– prejav býva nápadný menej presnou výslovnosťou
– nižšia schopnosť porozumieť i bežnému verbálneho prejavu, pretože majú obmedzenejšiu slovnú zásobu a väčšie problémy pochopenia kontextu
- ...
3. Odlišnosti v učení - schopnosť učenia je v rôznej miere obmedzená. Nejde len o dôsledok nedostatočného porozumenia, ale nepriaznivý vplyv majú aj nedostatky koncentrácie pozornosti a pamäti...
Klasifikácia osôb s mentálnym postihnutím
1. Mentálna retardácia
V súčasnosti u nás vo vedeckých a odborných prácach prevláda pojem mentálna retardácia, i keď sa sporadicky synonymne a paralelne používajú aj iné pojmy. MR teda chápeme ako všeobecný pojem, obsahujúci určitú formu narušeného ontogenetického vývinu, podstatné negatívne odchýlky od normy jednak v úrovni intelektových funkcií, učenia a v sociálnom vývine...
Hlavné znaky mentálnej retardácie sú:
– nízka úroveň rozumových schopností, ktoré sa prejavujú predovšetkým ťažšou adaptáciou na bežné životné podmienky
– defekt je vrodený, dieťa sa už od počiatku svojho života nevyvíja štandardným spôsobom
- ...
Kľúčové slová:
pedagogika
mentálne postihnutí
klasifikácia
stupne
osobitosti edukácie
socializácia mentálne postihnutých
Obsah:
- Úvod
Pedagogika mentálne postihnutých 2
Typické znaky a klinické prejavy mentálne postihnutých 3
Klasifikácia osôb s mentálnym postihnutím 5
1. Mentálna retardácia 5
1.1 Oligofrénia 7
1.1.1 Downov syndróm 7
1.2 Demencia 9
1.3 Sociálne podmienená mentálna retardácia 10
Stupne mentálnej retardácie 11
Osobitosti edukácie mentálne postihnutých 13
Vzdelávanie a vyučovanie mentálne postihnutých 13
Socializácia mentálne postihnutých 15
Použitá literatúra 17
Zdroje:
- BAJO, I.- VAŠEK,Š. 1994. Pedagogika mentálne postihnutých.1. vyd. Bratislava : Sapientia, 251 s. ISBN 80-967180-1-0.
- FISCHER,S.- ŠKODA,J. 2008. Speciální pedagogika : edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1.vyd. Praha : TRITON, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
- SELIKOWITZ,M. 2005. Downův syndrom. 1. vyd. Praha : Portál, 197 s. ISBN 80-7178-9739.
- ŠVARCOVÁ, I. 2006. Mentální retardace: vzdělávaní, výchova, sociální péče.3.vyd. Praha: Portál,198s. ISBN 80-7367-060-7.
- VAGNEROVÁ, M. 2002. Psychopatologie pro pomáhajíci profese. 3. vyd. Praha: Portál. 444 s. ISBN 80-7178-678-0.
- VAŠEK,Š. a kol.1995. Špeciálna pedagogika–terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN, 245s. ISBN 80-08-00864-4.
- VAŠEK,Š. 2006. Základy špeciálnej pedagogiky. 2. dopl. vyd. Bratislava : Sapientia, 217 s. ISBN 80-89229-02-6.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.