Popis:
Etika
Spolunažívanie od ľudí vyžaduje, aby sa správali podľa určitých všeobecne uznávaných pravidiel. Ich dodržiavanie v reálnom živote sa nazýva morálka. Ak sa vedome orientujeme na dodržiavanie morálnych zásad a dokonca vieme zdôvodniť ich správnosť a potrebnosť, potom sme zaujali určitý etický postoj. Etický postoj je výrazom skutočnosti, že vedome žijeme práve takýto život a môžeme zdôvodniť svoje rozhodnutie pre „dobré“ alebo „zlé“ správanie. Ak zásady všeobecnej etickej orientácie prenesieme do oblasti hospodárstva, hovoríme o hospodárskom konaní čiže o hospodárskej etike alebo o etike podnikania. Termín hospodárska etika je však rozsahom širší, lebo sa vzťahuje na morálne správanie vo všetkých oblastiach hospodárskej činnosti, nielen v podnikaní. Hlavná otázka hospodárskej etiky znie: Platia morálne normy a hodnoty v podmienkach trhového hospodárstva?
Z historického hľadiska možno vývoj hospodárskej etiky rozdeliť na dve obdobia.
V prvom období - od antiky až po 18. storočie - platila pre každého jednotlivca zásada: cnostne konať znamená prinášať blaho iným ľuďom. Napríklad obchodník pri vychvaľovaní svojho tovaru musel byť čestný a nepožadovať zaň premrštenú sumu. Etická úroveň hospodárstva potom závisela od toho, koľko jednotlivcov sa správalo korektne.
V druhom období - od začiatku 18. storočia - dochádza v hospodársko-etickom myslení k náhlej zmene. Inicioval ju škótsky filozof, zakladateľ ekonómie, a čo je o ňom menej známe, aj etik Adam Smith.
Etika podnikania sa niekedy prirovnáva k športovému zápasu. Nadriadená inštancia stanoví pravidlá hry, ktorými sa účastníci musia riadiť. Preto tí, ktorí stanovujú pravidlá hry, musia dbať o ich správnosť, aby zodpovedali požiadavkám etiky. Hráči, ktorí hrajú podľa daných pravidiel, nemusia už premýšľať o tom, či ich zápas je z hľadiska etiky správny. Etika teda primárne „spočíva“ v pravidlách hry.
...
Kľúčové slová:
etika
spravodlivosť
poctivosť
podnikateľská etika
manažérska etika
etika podnikania
korupcia
Smith
Adam Smith
zodpovednosť
správanie
cnosť
konkurencia
Obsah:
- Etika
Etika a rozhodovanie
Kultúra podnikania
Etika podnikania
Ako možno etiku podnikania zaviesť do nášho každodenného života?
Základné pravidlá podnikateľskej etiky
Spravodlivosť
Poctivosť
Zásady etiky podnikania možno zhrnúť do nasledujúcich bodov
Hlavné oblasti porušovania noriem podnikateľskej etiky
Korupcia
Konkurencia
Použitá literatura
Zdroje:
- Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie, SPN, Praha 1990 - kapitola Etika, str. 223 - 266
- Remišová, A.: Úvod do podnikatelskej etiky. Skriptum EU, Bratislava 1996
- Klopfer M. : Etika podnikania. SPN, Bratislava 1995
- Steinmann, H. - Löhr, A.: Základy podnikatelské etiky. Victoria Publishing, Praha 1995