Popis:
Jedným zo základných potencionálnych výrobných faktorov, ktoré aktívne pôso-bia vo výrobnom procese a odovzdávajú v ňom svoj výkon, je pracovná sila. Pod tým-to pojmom rozumieme využívanie fyzických a psychických vlastností človeka k realizá-cii podnikových cieľov.
Na aktivizáciu ľudského činiteľa a teda na pracovné výsledky pôsobí komplex faktorov, a to predovšetkým vlastné schopnosti človeka, jeho kvalifikácia, povaha vyko-návanej práce a jej ocenenie, ale aj organizácia práce, pracovné a mimopracovné pod-mienky. Tieto faktory sa premietajú do pracovného procesu a od ich úspešného zladenia závisí účinnosť a efektívnosť vynaloženia ľudskej práce.
Jedným zo základných nástrojov pri plnení hospodárskych a sociálnych cieľov podniku je personálna práca.
V zjednodušenej podobe je možné základný cieľ personálnej práce charakterizo-vať ako aktívnu a cieľavedomú podporu plnenia hlavného cieľa podniku, ktorým je udr-žanie a rozvoj podniku a zväčšovanie jeho majetku v podmienkach trhovej ekonomiky. Je to teda kvalita ľudského potenciálu, ktorá má vplyv na dynamiku podniku. Všestran-né skvalitňovanie ľudských zdrojov a ich čo najefektívnejšie využitie je základným cie-ľom personálnej práce.
Personálna práca sa v podniku realizuje prostredníctvom celého radu činností, kto-ré zabezpečuje prevažne personálny útvar. Personálne útvary sledujú napĺňanie troch základných úloh: strategickej, konzultatívnej a servisnej.
1. Strategická úloha znamená, že personálny útvar je partnerom pre vrcholové riade-nie firmy pri formulovaní a najmä implementácii stratégie riadenia ľudských zdro-jov. To samozrejme predpokladá existenciu podnikovej stratégie ako východiska pre personálnu stratégiu.
2. Konzultatívna úloha znamená partnerstvo personálneho útvaru predovšetkým s lí-niovým vedením podniku. V praxi to dnes znamená najmä orientáciu na tímovú prácu a na prenášanie právomoci a zodpovednosti na zamestnancov.
3. Servisná úloha má za cieľ zabezpečiť každodennú rutinnú činnosť a priebežne zvyšovať jej efektívnosť.
Všeobecne medzi základné činnosti personálneho útvaru patrí:
• Plánovanie pracovníkov - plánovanie potreby pracovníkov, ich počtu, profes-nej a kvalifikačnej štruktúry a ich rozmiestnenie.
• Získavanie a výber pracovníkov - určovanie spôsobov metód interného a ex-terného vyhľadávania pracovníkov, príp. talentov.
• Rozmiestňovanie pracovníkov - zaraďovanie do pracovnej činnosti, snaha o to, aby správni ľudia boli pridelení na správne miesto, ukončovanie pracovné-ho pomeru.
• Hodnotenie pracovníkov a práce - vypracovať a realizovať účinné metódy hodnotenia pracovníkov, hodnotenia práce, popisu práce a pracovných miest.
• Vytvárať správny a účinný systém odmeňovania - presadzovať diferenciáciu v odmeňovaní a využívať motivačné a stimulačné páky.
• Zabezpečiť kolektívne vyjednávania - spolupracovať s odborovými partnermi pri tvorbe kolektívnych zmlúv.
• Vytvárať podnikové sociálne služby - bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, sociálnu a zdravotnú starostlivosť o pracovníkov, rekreačné, kultúrne, športové služby pre pracovníkov.
• Presadzovať úzku spoluprácu a dobrú komunikáciu všetkých útvarov podniku a všeobecnú informovanosť zhora nadol - spolupôsobiť pri vytvára-ní podnikovej kultúry.
Kľúčové slová:
mzda
služba
pracovník
práca
produktivita
motivácia
odmeňovanie
Obsah:
- 1. ÚVOD
2. MOTIVÁCIA PRACOVNÍKA K PRÁCI
3 VÝBER PRACOVNÍKOV
4. TVORBA OPTIMÁLNYCH PRACOVNÝCH PODMIENOK
4.1 Zlepšovanie kvality pracovného života
4.2 Normovanie práce a stanovenie potreby pracovníkov
5. PODNIKOVÉ SOCIÁLNE SLUŽBY
6. MZDY A SPÔSOBY ODMEŇOVANIA
6.1 Mzda
6.2 Funkcie mzdy
6.3 Širšie súvislosti tvorby mzdových prostriedkov
6.4 Užšie súvislosti odmeňovania
6.5 Formy miezd
6.6 Príklad na výpočet mzdy
6.7 Pohnútkové mzdové systémy
7. PRODUKTIVITA PRÁCE
7.1 Ukazovatele produktivity práce
7.2 Kvantitatívne a kvalitatívne charakteristiky živej práce
7.3 Príklad na výpočet produktivity práce
8. ZÁVER