Pracovná sila, motivácia k práci a produktivita práce
«»
Popis:
Pod pojmom pracovná sila rozumieme využívanie všetkých fyzických a psychických vlastností človeka pri dosahovaní podnikových cieľov. Pracovná sila je potenciálny výrobný faktor, ktorý aktívne pôsobí vo výrobnom procese. V súčasnom dynamickom rozvoji hospodárstva, v prostredí, v ktorom sa rýchle a prudké zmeny stali súčasťou hospodárskeho života, je práve pracovná sila faktor, ktorý môže do značnej miery ovplyvniť existenciu a vývoj podniku. Pracovná sila (zamestnanec) sa považuje za konkurenčnú výhodu podniku.
Zmyslom hospodárenia s pracovnou silou je vytvoriť a využiť pracovnú silu tak, aby bol zabezpečený pracovný výkon, ktorý prinesie požadovaný ekonomický efekt. Jedným zo základných nástrojov na zabezpečenie tejto úlohy je personálna práca podniku, čiže práca s ľudskými zdrojmi.
Kľúčové slová:
pracovná sila
motivácia k práci
nedostatky manažérov
produktivita práce
zvyšovanie produktivity práce
rast ekonomiky
Obsah:
- 1. Pojem pracovná sila a motivácia k práci -3-
1.1 Plánovanie potreby zamestnancov -4-
1.2 Získavanie, výber a prijímanie zamestnancov
2. Pojem motivácia -6-
2.1 Teórie alebo školy motivácie -7-
2.2 Rozdelenie motívov podľa povahy -8-
2.2.1 Hmotné motívy -8-
2.2.2 Nehmotné motívy -9-
3. Pojem produktivita -12-
3.1 Čo ovplyvňuje produktivitu -15-
3.2 Dôvody pre zvyšovanie produktivity -19-
3.3 Následky znižujúceho sa rastu ekonomiky -21-
3.4 Vývoj produktivity v 20. storočí -23-
4. Záver -25-
5. Bibliografia -27-
Zdroje:
- Samuelson, A., Nordhaus, W. : Ekonomie, Svoboda, Praha 1995, ISBN 80-205-0494-X, str. 329, 507, 508, 657, 977, 865, 866, 981
- Synek, M. a kol. : Manažerská ekonomika , Grada Publishing, Praha 2001, ISBN 80-247-9069-6, str. 268, 269, 273
- Holman, R. : Ekonomie, C.H.Beck, Praha 2001, ISBN 80-7179-387-6, str. 98
- Mašín, I, Vytlačil M. : Cesty k vyšší produktivitě, Institut průmyslového inženýrství Liberec 1996, ISBN 80-902235-0-8, str. :14, 15, 16, 17, 18, 34, 35, 36
- Mankiw, N.G. : Zásady ekonomie, Grada Publishing 1999, ISBN 80-7169-891-1, str. 391, 392, 506-520
- http://www.inventa.cz/publikace/20002408/28216.htm
- http://www.profini.sk/d.php?d=9610&PHPSESSID=03bcc4c800d26e3ec3bf17f83223efe1
- http://www.profini.sk/d.php?d=8235&PHPSESSID=03bcc4c800d26e3ec3bf17f83223efe1
- Beránek E.: Ako si organizuje a plánuje prácu riadiaci pracovník, Práce, vydavatelství a nakladatelství ROH, Praha 1982
- Boroš J.: Základy sociálnej psychológie, IRIS, Bratislava 2001
- Coleman R., Barrie G.: 525 zpôsobov ako sa stať lepším manažérom, Management Press, Praha 1993
- Doležaj V. a kol.: Ekonomika a riadenie obchodného podniku, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1984
- Tuma M.: Manažérske umenie, Vydavateľstvo a nakladateľstvo odborov na Slovensku, Bratislava 1990
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.