Popis:
Premeny, ktorými prechádza naša spoločnosť v posledných rokoch aj v oblasti výchovy a vzdelávania sú výzvou k hľadaniu nových ciest a postupov k príprave celej populácie pre život v súčasnej spoločnosti. Celosvetový vývoj vedy a techniky, informačná explózia i aplikácia moderných technológií vo všetkých oblastiach ľudskej práce sú tak výrazné, že aj školstvo stojí pred otázkou ako pripraviť učiteľa ,resp. ako ma pôsobiť na žiaka aby zvládol stále vyššie požiadavky na neho kladené. Tradičný dôraz cieľov školy je zameraný na ovplyvňovanie vývoja dieťaťa v poznávacej oblasti podnecovaním vývoja jeho kognitívnych schopností, osvojovaním vedomostí a nácvikom praktických zručností. Motivačné pôsobenie školy je orientované predovšetkým na podnecovanie úsilia na dobrý vývoj žiakov v tejto oblasti. Na výkon je zameraná prevažne časť školského hodnotenia žiaka Výkonnostné zameranie našej kultúry tak dostáva veľmi silnú socializačnú podporu. Školské hodnotenie je na rozdiel od hodnotenia v rodine, kde je dieťa prijímané vo svojej jedinečnosti a hodnotené najviac vo vzťahu h jeho osobnej ,,vzťahovej norme“, typické snahou hodnotiť ,,objektívne“ vo ,,vzťahovej“ norme k ostatným žiakom.
Kľúčové slová:
príčiny neprospievania
učiteľ
osobnosť
žiak
výchova
Zdroje:
- BALCAR, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN, 1992. - 217s.
- PRÚCHA, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. - 495s.
- VALICA, M.: Výchova žiaka je prioritou školy. In. Pedagogické rozhľady. 2003, ročník 12, č. 3, s. 4-7.