Princíp deľby moci v slovenskom konštitucionalizme
«»
Prípona
.doc |
Typ
semestrálna práca |
Stiahnuté
1 x |
Veľkosť
0,1 MB |
Jazyk
slovenský |
ID projektu
12604 |
Posledná úprava
30.07.2020 |
Zobrazené
1 128 x |
Autor:
- |
Zdieľaj na Facebooku |
Detaily projektu |
Popis:
Moderný štát je definovaný prívlastkami demokratický a právny. „Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo” - hovorí prvý odsek článku 2 v ústave, čím sa definuje demokratický charakter štátu. Právny charakter štátu je daný takým typom politického režimu, v ktorom je výkon politickej moci limitovaný právom. O deľbe moci môžeme hovoriť, ak moc v štáte je rozdelená medzi niekoľko štátnych orgánov. Toto rozdelenie mocí medzi rôzne štátne orgány je však len predpokladom na skutočnú deľbu moci. Ďalšími zásadami sú oddelenosť mocí, nezlučiteľnosť mocí, nezávislosť mocí, samostatnosť mocí, nezodpovednosť mocí a rovnováha mocí.V štáte existuje klasické trojdelenie moci na zákonodarnú, výkonnú a súdnu. Predstaviteľmi výkonnej moci je vláda Slovenskej republiky a prezident. Parlament predstavuje zákonodarnú a súdnu predstavujú všeobecné súdy a ústavné súdnictvo. Štátna moc je pritom rozhodujúcim typom verejnej moci. Ustanovenia upravujúce tieto otázky nachádzame upravené najmä v prvom oddiele prvej hlavy ústavy.
...
Kľúčové slová:
ústava
Slovenská republika
SR
štát
moc
zákon
deľba
deľba moci
Národná rada SR
NRSR
vláda
parlament
štátna moc
zákonodarná moc
Obsah:
- 1. Ústava SR /č. 460/1992 Zb./ -3-
2. Úvod -4-
3. Deľba moci -5-
4. Štátna moc -6-
5. Hlavné funkcie moci zákonodarnej, výkonnej a súdnej vzhľadom k štátu a občanovi -6-
5.1 Zákonodárna moc -6-
5.2 Výkonná moc -7-
5.3 Súdna moc -8-
6. Záver -9-
7. Bibliografia -10-
Zdroje:
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.