Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 077   projektov
0 nových

Robert Smithson - semestrálna práca

«»
Prípona
.doc
Typ
semestrálna práca
Stiahnuté
6 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
4181
Posledná úprava
04.06.2017
Zobrazené
2 387 x
Autor:
henka
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Doba vzniku land artu bola v mnohých ohľadoch ojedinelá. Šesťdesiate roky boli v dejinách euroamerickej kultúry jedným zo zásadných kulminačných bodov dvadsiateho storočia, čo sa prejavilo významnými premenami v sociálnej, politickej i umeleckej sfére. V slovenčine býva pojem land art prekladaný nepresne, ako zemné umenie, čo pravdepodobne vzniklo prešmyčkou z pojmu earth art, pod ktorým sa združovali prví umelci tohto druhu v Spojených štátoch. Zora Rusinová povedala: „Sedemdesiate roky už nemožno vnímať len ako konflikt starého a nového, na aký bolo umenie redukované, ale ako sieť vzťahov, ktoré zahŕňajú aj prítomnosť aj minulosť.“ Land art a jeho umelecké prístupy sa prvýkrát v umení začali objavovať v 60. a 70. rokoch 20. storočia v Spojených štátoch - ako prvá výstava sa konala v roku 1968 v Dawn Gallery v New Yorku. Land art bol úzko spojený s prostredím prírody, do ktorej zasahoval a vytváral tak celkom nevšedné umenie. Jeho vznik bol v mnohom inšpirovaný ostatnými modernými smermi 20. storočia, našiel vzor v myšlienkach minimalizmu a konceptuálneho umenia. S umením minimalizmu má spoločné obmedzenie materiálov dostupných k vytvoreniu umeleckého diela a tiež jednoduchosť spracovania.

Kľúčové slová:

Land art

Robert Smithson

Špirálové mólo

kultúra

minimalizmus

umenie



Zdroje:
  • MARZONA, D. Minimalismus. Praha: Slovart s.r.o., 2005. 94 s. ISBN 80-7209-670-2.
  • SMITHSON, R. The Collected Writings. California: University of California Press, 1996. 385 s. ISBN 0520203852.
  • SRP, K. Priestory, miesta, veci. In PETÍŠKOVÁ, T. et al. Dejiny umenia 12. Bratislava: Ikar, 2002, s. 31-61.
  • Časopisy:
  • CSERES, J. Kultúrne väzenie. In Profil, 2000, roč. 7, č. 4, s. 108-110.
  • HORÁČEK, R. Ukončená chůze po spirále. In Ateliér, 2001, roč. 14, č. 3, s. 8.
  • ŽALMANOVÁ, Z. Land art a múzeum. In ¾ revue, 2001, roč. 3, č. 1, s. 36-38.
  • Zborníky:
  • BELOHRADSKÁ, Ľ. Podoby redukivizmu. In Cesty a príbehy moderného umenia: zborník referátov z vedeckej konferencie k 70. narodeninám prof. Ľudmily Peterajovej. Bratislava: VŠVU, 1998. ISBN 80-88675-62-6, s. 31-40.
  • MARCELLI, M. Filozofické inšpirácie šesťdesiatych rokov. In Umenie šesťdesiatych rokov: zborník prednášok o výtvarnom umení a architektúre. Bratislava: VŠVU, 1995. ISBN 80-88675-15-4, s.
  • 10-12.
  • RUSINOVÁ, Z. Paralela domov - svet? In Umenie sedemdesiatych rokov: zborník. Bratislava: VŠVU, 1997. ISBN 80-88675- 48-0, s. 25-37.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko