Popis:
Románsky sloh bol známy návratom do temnôt. Súviselo to so smrťou Karola Veľkého (zomrel r. 814 n.l.), cisára Svätej ríše rímskej, ktorý sa pokúsil o kultúrnu obnovu Európy. Ďalšia vlna kultúrneho obrodenectva je spojená s náboženským rozcítením a teda intenzívnou výstavbou modlitebien a kláštorov. Zaujímavé, ale je, že názov "románsky" je nálepka označujúca niekoľko príbuzných architektonických slohov. Vznikli v Európe okolo polovice 11. storočia. S názvom prišiel v roku 1818 Charles-Alexis-Adrien de Gerville, ktorý tým označil stavby "podobné rímskym". Románsky sloh tak prežil svoj krst.
Šírenie a upevňovanie kresťanstva si vynútilo vytvoriť vhodné stavby na liturgické účely. V rannom období sa obytné domy, kostoly i kláštory budovali z dreva, no hlavným stavebným materiálom stredoveku sa stal kameň, ktorý sa najprv používal len na stavbu chrámov, neskôr i na stavby svetské. Tam, kde bol nedostatok kameňa, sa stavalo z tehál. Dôležitú úlohu vo vývoji románskeho slohu bolo pretvorenie rímskej baziliky s plochým stropom na baziliku zaklenutú. Klenbou sa uzavierali menšie rozpony bočných lodí a apsidy, až neskôr hlavná loď. Hrúbka klenby, steny a piliere boli v ranom období veľmi predimenzované. S nárokmi na zväčšovanie priestorov a rastúcou technickou odvahou i znalosťami sa pôvodne ťažká plnostenná klenba, ktorá vyžadovala masívne piliere a hrubé murivo, postupne odľahčovali. Veľkým pokrokom bol preto románsky zložený pilier, pri ktorom sú k murivu piliera pridané polostĺpy nesúce klenbové pásy a zmenšujúce roztlak klenieb. V románskej architektúre sa vyskytovali dva základné typy chrámových stavieb. Jednak sú to stavby pozdĺžne, niekedy veľmi jednoduché s obdĺžnikovým pôdorysom a apsidou pričlenenou na východnej strane, alebo o niečo zložitejšie s bazilikálnym riešením (jedno-, troj-, alebo päťloďové s prevýšenou hlavnou loďou). Ďalším typom stavieb sú centrálne kruhové dispozície s pravidelne rozvrhnutými apsidami. „Okrem kostolov sa stavali rotundy (kaplnky s kruhovým pôdorysom) a baziliky. Románsky sloh symbolizoval jednoduchosť.
Kľúčové slová:
románsky sloh
San Miniato
rímska bazilika
Florencia
krypta
kostol
Zdroje:
- DUDÁK, V.: Encyklopedie světové architektúry. díl 2, Praha: Baset, 2000.
- HUMAJOVÁ, D., GALAMOVÁ, H.: Poklady sveta 3 : Svetové dedičstvo. Bratislava : Ikar, a. s., 2001.
- PIJOAN, J.: Dějiny umění 3. Praha: Odeon, 1977.
- PIJOAN, J.: Dejiny umenia 5. Bratislava: Tatran, 1989.
- GIRALDI, S.: Le mura di Michelangelo.[online].
- MACKENZIE, J.: The Church of San Miniato al Monte. [online].
- MASINO, M.: San Miniato al Montethe >zodiac church of florenc. [online].
- Piazzale Michelangelo Area. [online].
- GALLOVÁ, D.: Florencia, Pisa, Benátky dostávajú druhý dych. In: Glóbus magazín, 2004 Marec, č. 4, s. 17-25
- MANIK, R.: Florencia mesto sochárov a maliarov. In: Historická revue, 2001 November, č. 12, s. 32-36
- MORELLOVÁ, V.: Toskánsko a jeho zázraky. In: National Geographic, 2003 Jún,, č. 9, s. 12-14