Popis:
Reklama, aj keď by to pravdepodobne mnoho ľudí poprelo, je silným fenoménom súčasnej doby. V dnešnej dobe sa s reklamou stretávame skoro všade, kam sa podívame. Zo všetkých strán na nás útočia bilboardy, televízne šoty, rozhlas a tlač. Cieľom reklamy je komercializovať produkt tak, aby ho poznalo čo najviac používateľov a aby si ho v obchode kúpili aj tí, čo ho nepotrebujú. Pôsobenie reklamy na ľudí je rôzne. Niektorí nakupujú jedine pod jej vplyvom, iní si zas výrobky, ktoré majú rozsiahlu reklamnú kampaň nikdy nekúpia. Niekde medzi tým je ale bežný spotrebiteľ a takých je na Slovensku väčšina.
Reklamou rozumieme platenú formu neosobnej, masovej komunikácie. Jej cieľom je informovanie spotrebiteľov a zámer ovplyvniť ich chovanie. Reklama môže plniť v stimulačnom procese rôzne úlohy. Prostredníctvom reklamy môžu firmy dobre stimulovať predaj svojich výrobkov. Reklamu však nevyužívajú len podnikateľské subjekty, ale aj zdravotnícke organizácie na varovanie pred škodlivosťou fajčenia, múzeá, profesionálny odborníci a spoločenské organizácie. Reklama sa môže zameriavať na rôzne cieľové skupiny, domácnosti, výrobné podniky, maloobchodné jednotky, športovcov, študentov. Môže pôsobiť celoplošne na území celej republiky, alebo len na určitých miestach.
Začiatky reklamy nájdeme už v ranej histórii. Reklamu využívajú predovšetkým súkromné podniky. Je vhodným prostriedkom informovania a presviedčania bez ohľadu na to, či ide o predaj Coca-Coly na celom svete alebo o presviedčanie obyvateľov rozvojových krajín o výhodách pitia mlieka.
Firmy si zabezpečujú reklamu rôznym spôsobom. Za reklamu môže byť zodpovedný hociktorý pracovník v oddelení predaja. Vo veľkých firmách sa zriaďuje oddelenie reklamy, ktorého úlohou je spracovať rozpočet na reklamu, spolupracovať s reklamnou agentúrou alebo vykonať činnosti spojené so zasielaním reklamných materiálov. Väčšina podnikov využíva služby externých reklamných agentúr, pretože ich činnosť im poskytuje rôzne výhody.
Agentúry získavajú nové objednávky často na základe svojej reputácie alebo svojej veľkosti. Vo všeobecnosti si však zákazník pozýva viaceré agentúry, aby mu predložili návrhy prezentácie jeho podniku a potom si vyberie jednu z nich.
Kľúčové slová:
rozpočet na reklamu
zákon o reklame
psychológia
deti
reklama
klamstvo
podnecovanie myšlienok
zločin
rasizmus
Obsah:
- Obsah 1
Úvod 2
Základné rozhodnutia o reklame 3
Ciele reklamy 3
Rozpočet na reklamu 4
Rozhodnutie o reklamnej správe 5
Rozhodnutie o médiách 5
Vyhodnotenie efektívnosti reklamy 6
Zákon o reklame 7
Psychológia a reklama 8
Pozornosť a vnímanie 8
Deti a reklama 9
Psychologické ciele reklamy 10
Proces s reklamou. Akých zločinov by sa dopustila? 11
Zločin prvý: ZLOČIN NESMIERNEHOPLYTVANIA PROSTRIEDKAMI 11
Zločin druhý: ZLOČIN SPOLOČENSKEJ NEUŽITOČNOSTI 11
Zločin tretí: ZLOČIN KLAMSTVA 11
Zločin štvrtý: ZLOČIN VOČI ROZUMU 11
Zločin piaty: ZLOČIN PODNECOVANIA NEKALÝCH MYŠLIENOK 11
Zločin šiesty: ZLOČIN VÝLUČNOSTI A RASIZMU 12
Zločin siedmy: ZLOČIN VOČI JAZYKU 12
Záver 13
Použitá literatúra 14