Popis:
Semestrálny projekt z predmetu spotrebiteľské správanie, vypracovaný na konkrétny príklad kúpy dámskej obuvi- balerínok.
Spotrebiteľské správanie prešlo počas posledných rokov viacerými zmenami. Napriek hospodárskej kríze si začali Slováci uvedomovať aj dôležitosť kvality produktov. Síce na cenu sme stále citliví, už ju však dávame do porovnania s kvalitou, či pôvodom produktu. Počas krízy narástol aj počet domácností nakupujúcich akciové produkty – tento typ spotrebiteľov nazývame „promo hunters“.
Obchodné reťazce takisto postupne prechádzajú imidžovou zmenou – práve pre to, že lacno pôsobiace predajne začali ľudí odrádzať a takisto chcú prilákať aj cenovo menej citlivých spotrebiteľov a tak sa menia vzhľady interiérov prevádzok a diskontné predajne ako napríklad Lidl, zavádzajú televízne reklamné kampane poukazujúce na ich kvalitu a predaj menej známych potravín.
Aj marketingový poradca Marián Timoracký z United Consultants konštatuje, že v ostatných rokoch, aj pod vplyvom krízy, významne narástol podiel „value hunters“. No zároveň dodáva, že táto skupina, spolu so sociálne slabšími domácnosťami, ktoré na cenu prihliadajú z ekonomických dôvodov, netvorí ani polovicu spotrebiteľov. „Zásadne nesúhlasím s tým, čo sa hovorilo o slovenských spotrebiteľoch, že sú vyslovene orientovaní na cenu.“ Väčšina ľudí nakupuje podľa neho na základe inovácií, pohodlia či nárokov na kvalitu adekvátnu cene.
Ja sama si uvedomujem ako sa mení môj spôsob rozhodovania pri nákupe. Snažím sa nakupovať kvalitnejšie produkty aj keď je to na úkor vyššej ceny. Pri porovnateľných produktoch si vyberiem skôr slovenskú ako zahraničnú značku. Zárukou kvality je pre mňa značka, s ktorou mám osobné skúsenosti – nepohrdnem výpredajmi, sezónnymi akciami a podobnými „zlepšovákmi“ ceny, kde viem, že od kvality nebude upustené. V prípade nákupu tovaru dlhodobej spotreby informácie získavam na internete – v poradniach, blogoch a fórach, nechám si poradiť aj priateľmi a rodinou – často využijem tzv. „problém čierneho pasažiera“ svoje otázky položím technicky zdatnému personálu kvalitných predajní a tovar kúpim lacnejšie v internetovom obchode...
Kľúčové slová:
semestrálna práca spotrebiteľské správanie
protokol o kúpe
modely
Obsah:
- 1. Úvod
2. Opis vlastného nákupu
2.1. Protokol o nákupe – čas a priebeh nákupu
Vplyvy a stimuly v predajni ( ponuka tov, chybujúci tovar, ceny a atď.)
3. Výber a image predajne
3.1. Kritéria výberu
3.2. Imidž
3.3. Rozhodnutie o opakovanej návšteve
4. Záver
4.1. Poznatky + návrhy na zlepšenie + moje odporúčanie
4.2. Mean end Chain model
4.3. ELM model
Zdroje: