Popis:
Téma venovaná starým ľuďom je v súčasnosti čoraz viac prezentovaná a publikovaná. Starý človek sa dostáva opäť do pozornosti sociológov, filozofov, lekárov, teológov. Každý sa snaží veľmi detailne popísať starého človeka a vôbec starnutie ako súčasť kvalitatívnej premeny v našom živote. Podľa výskumov v oblasti sociológie, populácia v Európe a vo svete všeobecne zažíva rozpaky v prístupe ku starým ľuďom. Na jednej strane sú prijímaní ako nositelia múdrosti, skúseností, na druhej strane sú odsúvaní na okraj spoločnosti ako nepotrební, zbytoční. Táto práca chce priblížiť starého človeka ako takého, s ktorým je veľmi vhodné kontaktovať sa. V prvej kapitole sa viac-menej filozoficky ospevuje človek ako ten, ktorý je darom od Boha, obrazom Božím. Prvá kapitola je tiež venovaná vede o starom človeku - a to geragogike, ktorá je prijímaná ako súčasť andragogiky - vedy o dospelých. Druhá kapitola sa podrobne zaoberá procesom starnutia, a vôbec otázkou aké je to byť starým človekom. Z pedagogických princípov kontaktu so starými ľuďmi som zvolil dva princípy: komunikácie a edukácie. Celá tretia kapitola preberá formy komunikácie so starými ľuďmi, no najviac pozornosti sa ušlo neverbálnej komunikácii, pretože gestá a postoje naznačia viac ako samotné, dobre volené, slová. Edukácia seniorov a celoživotné vzdelávanie- to je štvrtá kapitola, ktorá nezabúda na smäd po poznaní a necháva načrieť do bohatej rozmanitosti možností celoživotného vzdelávania aj pre starého človeka. V tejto práci nájdete to, čím žije starý človek a ako sa môžeme k nemu jednoducho priblížiť. Staroba je prirodzenou súčasťou nášho života a naplnením cesty k ľudskej zrelosti. Preto osmeľme sa byť múdrymi v tom biblickom chápaní slova.
Kľúčové slová:
staroba
geragogika
gerontopedagogika
potreba
komunikácia
edukácia
senior
Obsah:
- ÚVOD
I. Človek ako tajomstvo
Starý človek a jeho tajomstvo
Múdrosť staroby
Staroba a spoločnosť
Geragogika, súčasť andragogiky
II. Starnutie
Znaky starnutia
Osobnosť starého človeka
Východiskové body - potreby
Uspokojovanie potrieb a autonómia
Komunikácia
Podmienky pre komunikáciu
Spôsoby komunikácie
Druhy neverbálnej komunikácie
Komunikačné zóny
Dotyk
Komunikácia a zdravotný stav starých ľudí
Špecifické komunikačné problémy
Edukácia seniorov
Pojem senior
Sénium a jeho vekové členenie
Geragogika v systéme vied
Čo má splniť edukácia seniorov?
Seniori ako účastníci edukácie
Ako môže prebiehať edukácia seniorov?
Zdroje:
- Buda, B.: Čo vieme o empatii?1.vyd.Bratislava, Pravda.1988.
- Čornaničová, R.: Edukácia seniorov.1.vyd.Bratislava, Univerzita Komenského.1998.
- Dessaintová, M.-P.: Nezačínejte stárnout.1.vyd.Praha, Portál.1999.
- Erikson, E.H.: Životní cyklus rozšířený a dokončený.1.vyd.Praha, Lidové noviny.1999.
- Fabian, A.: Utrpenie má aj iný rozmer.1.vyd.Prešov, Michal Vaško.1999.
- Gasparino, A.: Spiritualita dialógu.1.vyd.Bratislava, Don Bosco.2000.
- Giussani, L.: Náboženský smysl.1.vyd.Praha, Nové město.2001.
- Ján Pavol II.: Jeseň života.1.vyd.Bratislava, Don Bosco.1999.
- Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese.2.vyd.Praha, Portál.1997.
- Langmeier, J. , Krejčířová, D.: Vývojová psychologie.Praha, Grada.1998.
- Lokšová, I. , Portík, M.: Pedagogická komunikácia.1.vyd.Košice, Rektorát univerzity P.J.Šafárika.1993.
- Muráňová, M.: Malá učebnica starnutia /aj pre madých/.1.vyd.Bratislava, Lúč.2001.
- Obohacovanie života starších ľudí edukatívnymi aktivitami.1.vyd.Bratislava, Národné osvetové centrum.1994.
- Pedagogická revue, 48, 1996, č.3-4.
- Pichaud, C. , Thereauová, I.: Soužití se staršími lidmi.1.vyd.Praha, Portál.1998.
- Powell, J.: Kto prvý hodí kameňom?1.vyd.Trnava, Dobrá kniha.1997.
- Prucha, J.: Přehled pedagogiky.Praha, Portál.2000.
- Rappardová, D.: Radostná staroba.1.vyd.Bratislava, Creativpress.1991.
- Rheinwaldová, E.: Novodobá péče o seniory.1.vyd.Praha, Grada.1999.
- Rodinné spoločenstvo, 10, 2001.