Popis:
Teoretická časť
Pojem stres je odvodené z latinského slova stringo, stirnger, strinzi, strinctum čo znamená uťahovať sťahovať – ako slučku okolo krku. V prenesenom význame znamená byť v strese byť vystavený rozličným tlakom a preto byť v tiesni (Křivohlavý, 1994). Stresových situácií v živote dnešnej mládeže je mnoho. Patria k nim mimoriadne krízové udalosti a situácie tak negatívne ako aj pozitívne. Patrí sem smrť blízkej osoby, rozvod rodičov, uväznenie, vlastné zranenie, alebo choroba, problémy v škole. Stresovými situáciami sú ale aj menej mimoriadne udalosti, s ktorými sa stretávame bežne aj mi nie len dnešná mládež a to:
- časový stres – plnenie terminovaných úloh do školy
- stres z nadmerného množstva úloh – neistota, či ich dokáže zvládnuť
- stres z nadmernej rozmanitosti úloh,
- stres z chaotickej organizácie práce
- stres v dôsledku nezmyselnej nudnej činnosti
- stres z narušených medziľudských vzťahov v rodine v škole a podobne.(Bratská, 2001)
Kľúčové slová:
stres
zvládanie stresu
mládež
ako mládež zvláda stres
Zdroje:
- 1. BRATSKÁ, M. (2001). Zisky a straty v záťažových situáciách. Bratislava: Práca, 2001
- 2. KŘIVOHLAVÝ, J. (l994). Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum, 1994
- 3. KUSÁ, D. (1995) Záťaž učiteľov – jej dimenzie a vzťah k tvorivosti. Psychológie a patopsychológie dieťaťa,
- 4. MEDVEĎOVÁ, Ľ (1999). Faktory osobnosti a zvládanie stresu pubescentmi. Psychológia a patopsychológia dieťaťa,