Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 025   projektov
0 nových

Teória k ocenovaniu podniku

«»
Prípona
.doc
Typ
semestrálna práca
Stiahnuté
5 x
Veľkosť
0,4 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
4371
Posledná úprava
21.08.2017
Zobrazené
1 392 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Oceňovanie firiem bolo u nás až do roku 1990 v podstate neznámym pojmom. V centrálne riadenom hospodárstve prakticky neexistoval trh s podnikmi, a ceny jednotlivých zložiek majetku boli stanovované podľa pevne určených pravidiel. V tej dobe, na začiatku deväťdesiatych rokov , na pozadí procesov privatizácie, sa nie len teoretická prax, ale hlavne podniková prax začala zase zaoberať hodnotou podniku. . Na počiatku Česká Republika čelila náročnej úlohe, vyrovnať sa z transformáciou ekonomiky a postupne sa začala zapájať do celo svetového globalizačného procesu. V súčasnosti je oceňovanie podnikov V Českej republike, ako aj na Slovensku, aktuálnou témou, ktorá s postupným rozvíjajúcim sa trhom stále naberá na význame. V súčasnej dobe prakticky končí proces transformácie a adaptácie podnikovej hospodárskej sféry.
Na počiatku tohto vývoja stála privatizácia, ktorá otvárala možnosti tejto staronovej ekonomickej disciplíne. V dnešnej dobe si môžeme všimnúť presne opačný proces. Proces koncentrácie podnikov. Koncentrácia kapitálu prebieha konkrétne formou, zlučovaním a splývaním podnikov. Nie len potreby predaja a kúpi podniku, ale aj akvizície a fúzie a v ich súvislosti potreba ocenenia získanej investície sa tak stávajú pojmom, ktorý neustále naberá na dôležitosti. Nemalé množstvo Českých aj Slovenských podnikov sú súčasťou rôznych strategických aliancií, ktorým nutne predchádzal predmet tejto práce, ocenenie podniku.
Porovnávanie účtovných výkazov s konkurenčnými podnikmi poskytuje manažérom oceniť vlastné výkony a odhaľovať chyby v ich riadení a rozhodovaní. Banky, finančné inštitúcie a ratingové agentúry využívajú týchto informácii k odhaľovaniu slabých a silných stránok podnikov, pri žiadostiach o úver. Investorom pomáhajú v rozhodovaní sa, do ktorých akcií investovať aké optimálne portfolio si zvoliť.
Oceňovanie firiem je disciplínou veľmi zložitou. Je nutné podotknúť, že len znalosť teoretických východísk je v tomto prípade nepostačujúca. Je nutné mať praktické skúsenosti s riadením podniku, lebo práve tieto skúsenosti tvoria predpoklad kvalitného ocenenia. Kľúčovými faktormi je kvalita informácií, z ktorých sú dáta pre oceňovanie čerpané, individuálny prístup oceňovateľa a v neposlednej rade zvolená metóda oceňovania. Nie v každom prípade je nutne platné, že najzložitejšia metóda, je zaručeným krokom k úspechu.
Hlavným cieľom teoretickej časti tejto diplomovej práce je poskytnúť prehľad o základných metódach ocenení podniku, k čomu použijem predovšetkým metódu deskripcie a komparácie, ktoré umožnia zoznámenie sa s problematikou oceňovania prostredníctvom popisu vybraných existujúcich metód oceňovania a následným poukázaním na ich výhody a nevýhody. Najväčšiu pozornosť venujem metódam výnosovým a to konkrétne metóde oceňovania diskontovaným cash flow. Táto metóda je v dnešnej najviac využívaným postupom v našich ekonomikách . Niektoré z týchto metód nám však ponúkajú len obmedzenú použiteľnosť. Ako je tomu napríklad v prípade metód tržného porovnania, ktoré vzhľadom na kapitálovú nevyspelosť tohto trhu, spomeniem len okrajovo. Ďalšiu dôležitú skupinu tvoria metódy majetkového ocenenia, ktoré vychádzajú účtovných hodnôt, teda z historických dát. Tie sa vzhľadom na rôzne úpravy môžu značne líšiť od skutočnosti, a preto môžeme v konečnom dôsledku dôjsť k ku skreslenej finálnej hodnote podniku.
V praktickej časti aplikujem metódu ocenenia diskontovaných peňažných tokov a to na príklade firmy Hydroma s.r.o.

Kľúčové slová:

podnik

tržná hodnota

finančná analýza

zber dát

peniaze

zisk



Obsah:
  • 1 Úvod 1
    1.1 Dôvody pre oceňovanie podniku 2
    1.2 Prístupy k oceňovaniu podniku 3
    1.2.1 Tržná hodnota 4
    1.2.2 Subjektivná hodnota 4
    1.2.3 Objektivizovaná hodnota 5
    1.3 Metódy používané pri oceňovaní podniku 6
    1.4 Základný postup pri oceňovaní podniku 7
    1.5 Získavanie, zber dát. 8
    1.6 Analýza získaných dát 9
    1.6.1 Strategická analýza 9
    1.6.2 Finančná analýza 10
    2 Majetkové metódy oceňovania 19
    2.1 Metóda účtovnej hodnoty (vlastného imania) 19
    2.2 Metóda likvidačnej hodnoty 19
    2.3 Metóda substančnej hodnoty 20
    3 Výnosové metódy oceňovania 20
    3.1 Časová hodnota peňazí 21
    3.2 Metóda kapitalizácie zisku 21
    3.3 Modely diskontu cash flow (DCF) 22
    3.3.1 Varianty metód DCF 22
    3.3.2 Vymedzenie peňažných tokov 23
    3.3.3 Základné tvary modelov DCF 25
    3.3.4 Výpočet výnosového ocenenia metódou DCF entity 26
    3.4 Metódy stanovenia diskontnej miery 29
    3.4.1 Priemerné náklady kapitálu (WACC) 30
    3.4.2 Odhad požadovanej miery výnosu, nákladu vlastného kapitálu (re) 30
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko