Trh a trhový mechanizmus, ponuka, dopyt a rovnovážna cena
«»
Popis:
1. Trh a trhový mechanizmus
Trh vznikol a súčasne sa rozvíjal s tovarovou výrobou a rozširovaním spoločenskej deľby práce, ako aj s rozvojom tovarovo–peňažných vzťahov tak vo vnútri jednotlivých krajín, ako aj medzi krajinami navzájom.
(Lisý, 1998) Trh možno najvšeobecnejšie charakterizovať ako sféru ekonomiky, v ktorej sa realizujú špecifické ekonomické vzťahy medzi jednotlivými trhovými subjektmi prostredníctvom výmeny tovarov, t.j. výmennej činnosti medzi ľuďmi, vyvolané a podnecované rozvojom deľby práce.
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že ide o miesto, kde sa uskutočňuje predaj a kúpa tovarov a služieb, ktoré sa realizujú prostredníctvom peňazí. Zjednodušene vieme túto výmenu tovarov uskutočňovanú medzi kupujúcimi a predávajúcimi vykresliť nasledovne:
Kľúčové slová:
trh
trhový mechanizmus
ponuka
dopyt
rovnovážny bod
konkurencia
Obsah:
- 1. Trh a trhový mechanizmus 3
1.1. Trhový mechanizmus 3
2. Členenie trhu 4
2.1. Úlohy trhu 5
3. Fungovanie trhu (vzťah medzi ponukou a dopytom) 5
3.1. Dopyt 6
3.2. Ponuka 7
3.3. Rovnovážny bod E – Equilibrium 8
4. Konkurencia 9
Záver 10
Zoznam použitej literatúry 11
Zdroje:
- Lisý, J. a kolektív : Ekonómia, Bratislava, IURA EDITION, spol. s r.o., 1998, ISBN 80-88715-43-1
- Janok, M.: Ekonomické nástroje, Dane, Cla, Ceny. Bratislava, Mika Consult, 1996, ISBN 80-967295-2-7
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.