Trhová konkurencia
Popis:
Trhová konkurencia
Podmienkou fungovania trhového mechanizmu, t. j. vytvárania dopytu, ponuky a rovnovážnej ceny, je konkurencia. Tento jav je príznačný pre trhovú ekonomiku. Je to proces v ktorom sa stretávajú rôzne trhové subjekty, pričom každý sleduje svoj vlastný záujem a cieľ. Konkurenčné vzťahy medzi ekonomickými subjektmi sú hnacím prvkom pre efektívne fungujúci ekonomický systém. Veľký význam konkurencii pripisoval už Adam Smith, ktorý nazval konkurenciu neviditeľnou rukou, ktorá vedie k tomu, že hoci jednotlivci sledujú len vlastný prospech, neviditeľná ruka konkurencie vedie k tomu, že prospievajú viac než keby sa o to usilovali.
Konkurencia
Stretávanie sa rôznych subjektov trhu, kde každý z nich chce realizovať svoje rôzne ekonomické záujmy. Je to hospodárske súťaženie o získanie najlepšej trhovej pozície s cieľom maximalizovať zisk.
Kľúčové slová:
trhová konkurencia
cenová konkurencia
monopol
oligopol
monopolistická konkurencia
protimonopolné regulovanie
Obsah:
- Úvod
Trhová konkurencia
Konkurencia
Konkurencia medzi ponukou a dopytom
Konkurencia na strane dopytu
Konkurencia na strane ponuky
Cenová konkurencia
Necenová konkurencia
Dokonalá konkurencia
Nedokonalá konkurencia
Príčiny nedokonalosti konkurencie:
Formy nedokonalej konkurencie:
Monopol
Oligopol
Delenie oligopolu podľa druhu výrobkov:
Podľa stupňa vzťahov a správania sa oligopolistov rozoznávame:
Monopolistická konkurencia
Diferencovanosť výrobkov môže byť:
Protimonopolné regulovanie
Záver
Zdroje:
- IVANOVÁ E., ADÁMKOVÁ K., HABÁNIK J., KOIŠOVÁ E., KRAJČO K,. MASÁROVÁ J.: Mikroekonómia. Trenčín, TnUAD 2005.
- ŠLOSÁR R., FABOVÁ Ľ., HONTYOVÁ K.: Podniková ekonomika. Bratislava, Mladé letá 2003.
- IVANOVÁ E. a kolektív: Ekonomická teória. Trenčín, TnUAD 2006
- ŠLOSÁR R., BÁROVÁ S., FABOVÁ Ľ, Lisý J.: Základy ekonómie a ekonomiky, Bratislava, SPN 1995
- Internetové stránky
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.