Tvorba trhovej ceny tovarov a služieb
Popis:
Trhový mechanizmus je sústava prvkov existujúcich na trhu, ktoré sa vzájomne ovplyvňujú, čím vytvárajú určitý poriadok. Je to forma organizácie, pri ktorej sa dostávajú do kontaktov výrobcovia a spotrebitelia.
Trhový mechanizmus má tri funkcie (sú to zároveň procesy, ktoré trhový mechanizmus tvoria):
• proces utvárania dopytu
• proces utvárania ponuky
• proces utvárania trhovej rovnováhy (rovnovážnej ceny a rovnovážneho množstva)
Trhový mechanizmus zahŕňa vzájomné vzťahy medzi výrobcami a spotrebiteľmi. Predstavuje súhrn vzťahov a procesov, ktoré napomáhajú koordináciu slobodných rozhodnutí jednotlivých ekonomických subjektov pri alokácií výrobných faktorov. Funguje samočinne za pomoci dopytu, ponuky a pôsobenia cien. Na základe interakcie dopytu a ponuky sa stanovuje rovnovážna cena tovaru, služby. K hlavným prvkom TM patria:
• trhové subjekty
• trh
• konkurencia
• dopyt
• ponuka
• rovnovážna cena
My sme sa zamerali na vplyv krivky ponuky a dopytu pri substitučných a komplementárnych tovarov .
Kľúčové slová:
ekonomika
dopyt
ponuka
trh
konkurencia
trhová rovnováha
Obsah:
- 1 Úvod -3-
2 Trh -4-
2.1 základné subjekty trhu -4-
3. Dopyt -4-
3.1 Prieskum trhu -4-
3.2 Definícia dopytu -6-
3.3 Krivka dopytu -6-
3.4 Zákon klesajúceho dopytu -7-
3.5 Cenová elasticita dopytu -7-
3.6 Príčiny posunu krivky dopytu -7-
4.Ponuka -8-
4.1 Definícia ponuky -8-
4.2 Krivka ponuky -8-
4.3 Príčiny posunu krivky ponuky -9-
5 Rovnováha dopytu a ponuky -10-
5.1 Bod trhovej rovnováhy E -10-
6 Nerovnováha dopytu a ponuky -10-
7 Vplyv substitučných a komplementárnych tovarov
na tvorbu krivky dopytu a ponuky -11-
8 Konkurencia -13-
8.1 Delenie konkurencie -13-
9 Záver -14-
10 Použitá literatúra -15-
Zdroje:
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.