Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 114
projektov

Viliam Obert – Literatúra pre 4.ročník gymnázií a stredných škôl

«»
Prípona
.doc
Typ
semestrálna práca
Stiahnuté
5 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
28944
Posledná úprava
24.01.2010
Zobrazené
1 221 x
Autor:
paksiova
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Interpretácia divadelného diela
Konspekt učebnice

Dramatická tvorba má v slovenskom divadelnom umení po 2. svetovej vojne osobitý význam. V dramatickej tvorbe prevládala dráma v užšom zmysle slova. V 50. rokoch sa dostávajú do popredia komédie a veselohry. Niektorý autori si neuvedomovali, že pre umeleckú účinnosť diela je dôležitý jeho obsah, myšlienka i forma a to viedlo často k formalizmu. Mnohým dielam chýbalo umelecké stvárnenie, boli bezkonfliktové a upadali do schematizmu šablóny. Začiatkom 60. rokov vzniklo veľa hier, čo súviselo aj s uvoľnenejšou spoločenskou a politickou klímou v období kritiky kultu osobnosti. Začiatkom 70. rokov nastáva v umení obdobie konsolidácie, preto sa mnohí autori odmlčali. Socialisticky orientovaná sa obávala toho, že dramatici budú písať proti socializmu, preto presadzovala myšlienku bezpečného zakotvenia v realite. V tomto období sa na javisko dostávajú O. Záhradník, M. Kočan, Ľ. Feldek, S. Štepka, M. Lasica, J. Satinský. Osemdesiate roky predstavujú nástup satiry (Ľ. Feldek, S. Štepka) a vznik autorských avantgardných divadiel. Orientujú sa na otázky etiky a súčasného človeka a spoločnosti. V súčasnosti siahajú divadlá po autoroch, ktorých hry boli zakázané alebo sa na ne zabúdalo (P. Karvaš, I. Bukovčan).

Zdroje:
  • Obert, Viliam:Literatúra pre 4. ročník gymnázií a stredných škôl. Bratislava: Poľana, 2001. s. 216 – 233. ISBN 80-89002-33-1
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko