Vplyv výchovy na osobnosť žiaka
«»
Popis:
V závere práce chcem ešte raz zdôrazniť význam pôsobenia rodinnej výchovy na osobnosť žiaka. Rodina je základnou štrukturálnou jednotkou spoločnosti a významne ovplyvňuje všetky oblasti života jedinca. Preto je potrebné vrátiť jej ako primárnej inštitúcii výchovy jej vážnosť a úctu a podporovať jej sociálno-výchovný význam. Rodina je jedinou výchovnou inštitúciou v našej spoločnosti, ktorá je právne zodpovedná za výchovu detí, žiakov a súčasne sa od jej dospelých príslušníkov nevyžaduje ani najzákladnejšie pedagogické vzdelanie. V súčasnej dobe, kedy sme preťažovaní a zavaľovaní množstvom informácií, faktov, poznatkov a udalostí z celého sveta, majú rodičia čoraz menej času na výchovu svojich detí, na spoločne strávené chvíle. Avšak práve pre silné mediálne pôsobenie je význam rodiny, rodinnej výchovy ešte viac zdôrazňovaný. Je nutné vychovávať z detí zodpovedné a charakterné osobnosti, ktoré by sa vedeli uplatniť nielen na trhu práce, ale i v osobnom a spoločenskom živote.
Kľúčové slová:
rodina a rodinná výchova
typy rodiny
funkcie rodiny
výchova a osobnosť
zásady rodinnej výchovy
autorita a výchova
osobnosť žiaka
Obsah:
- Úvod 2
1. Rodina a rodinná výchova 3
1.1 Typy rodiny 3
1.2 Funkcie rodiny 3
1.3 Rodinná výchova 4
2. Pojem výchova a osobnosť 5
2.1 Metódy a zásady rodinnej výchovy 6
2.2 Autorita a výchova 10
3 Vplyv rodinnej výchovy na osobnosť žiaka 11
Záver 14
Zoznam použitej literatúry 15
Zdroje:
- AZAROV, J.P.: Pedagogika rodinných vzťahov. Bratislava, SPN 1983
- BAKOŠ, Ľ. a kol.: Teória výchovy. Bratislava, SPN 1982,
- Čáp J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV, Praha 1996
- ČÁP, J.: Styly rodinné výchovy. Psychologie dnes, 5, č. 8, 1999
- DOBSON, J.: Rodičovství chce odvahu. Praha, Návrat, 1995
- GARDNER, R.: Rozvod – a čo ďalej? Bratislava, Osveta 1991
- GARDNER, R.: Dimenze myšlení. Praha, Portál 1999
- GORDON, T.: Úspešná rodičovská výchova. Praha, Portál 1998
- GROLLOVÁ, I. a kol.: Encyklopedie mladého manželství. Praha, Lidové nakladatelství 1989
- HAMAROVÁ, J., HOLKOVIČ, Ľ.: Rodina, spoločnosť, výchova. Bratislava, Veda 1987 HAMAROVÁ, J., HOLKOVIČ, Ľ.: Výchova v rodine. Bratislava, Smena 1986
- HARINEKOVÁ, M.: Prejavy manipulácie detí. Rodinné spoločenstvo, roč. 2, č. 1, 2000
- HORNEYOVÁ, A. – LANYADOVÁ, M.: Psychoterapie dětí.. Praha, Triton 2005
- JEDLIČKA, R.: Problémy socializace, pedagogická diagnostika a práce výchovného poradcu. In: VALIŠOVÁ, A. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada 2007
- KAČÁNI, V.: Osobnosť žiaka vo výchovno-vzdelávacom procese. Bratislava, SPN 1983
- KUĽČICKAJA, J.I.: Citová výchova detí v rodine. Bratislava, SPN 1987
- MANNIOVÁ, J.: Kapitoly z pedagogiky. Bratislava, Luskpress 2004
- MAREŠ, J. a kol.: Sociální opora u détí a dospívajících I-III. Hradec Králové 2001-2003
- MATĚJČEK, Z.: Škola rodičů. Praha, Maxdorrf 2000
- NOACK, W.: Sozial pädagogik. Ein Lehrbuch. Freiburg im Breslau 2001
- PARDEL, T.: Pedagogická psychológia. Bratislava, SPN 1967
- PELIKÁN, J.: Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha, Karolinum 2002
- ROTTEROVÁ, B. – ČÁP, J.: K otázkam formatívneho vplyvu spôsobu výchovy na niektoré aspekty extraverzie. Československá psychologie, 24, č. 3, 1980
- ROZINAJOVÁ, H.: Pedagogika pre rodičov. Martin, Osveta 1988,
- ROZINAJOVÁ, H.: Pedagogika rodinného života pre učiteľov. Bratislava, SPN 1988 ROZINAJOVÁ, H.: XX a XY (O láske, sexe, manželstve a rodičovstve). Martin, Osveta 1990
- ŠULOVÁ, L.: Raný psychický vývoj dítětě. Praha, Karolinum 2004
- TAMÁŠOVÁ, V.: Teória a prax rodinnej edukácie. Bratislava, Sapientia 2006
- VALIŠOVÁ, A. a kol.: Relativizace autority a její dopady na současnou mládež, Praha 2005
- WINNICOTT, D. W.: Lidská přirozenost. Praha, Psychoanalytické nakladatelství 1998
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.