Vzdelávacie spolky na Slovensku
Popis:
Praktická sociálno- výchovná a vzdelávacia starostlivosť sa vyvíjala postupne od 12. storočia, kedy sa postupne starostlivosť o deti začala vyčleňovať zo všeobecnej starostlivosti o dospelých. Osirelé, opustené deti, ktoré boli pôvodne umiesťované spolu s dospelými v špitáloch sa začínajú umiestňovať do sirotincov a domovov pre opustené deti. Obe zariadenia sa usilovali o rýchle osamostatnenie svojich zverencov. V stredoveku sa ešte nestretávame s tým, že tieto zariadenia by mali mať vypracované nejaké výchovno-vzdelávacie ciele. Za prvú ucelenejšiu koncepciu možno pokladať systém starostlivosti o siroty, ktoré v rokoch 1492-1540 mali byť vychovávané náhradnými matkami do 6. roku v zariadeniach internátneho typu a potom sa mali učiť vo verejných školách. Dievčatá sa mali učiť domácim prácam, jedinci menej zdatní sa mali učiť remeslu.
Zdroje:
- Barica, J.: Vede a národu. Bratislava 1984
- Tibenský, J.: Dejiny vedy a techniky na Slovensku. Martin 1979
- www.sav.sk /dostupné 8.3.2010/
- Mayerová, A.: Pramene českej a slovenskej pedagogiky./názov článku, 15.03.2007/
- Levická, J.: Sociálna pedagogika pre sociálnych pracovníkov. Trnava, 2004
- Uherskobrodské dny J.A. Komenského. / Zborník referátov a diskusných príspevkov celoštátneho stretnutia pedagogických pracovníkov v Uhherskom Brode/. SPN, Praha, 1986
- Brock, P.: Slovenské národné obrodenie 1787-1847. Kalligram 2002
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.