Popis:
Po prechode nášho národného hospodárstva na systém trhovej ekonomiky došlo k prudkej zmene. Podniky zostali odkázané sami na seba a museli zabezpečovať aj funkcie, ktoré boli dovtedy realizované riadiacim centrom. Rozhodujúcou schopnosťou pre prežitie a rozvoj podniku sa stala schopnosť predávať. Nie všetky podniky sa dokázali prispôsobiť týmto zmenám. Následkom bol bankrot, v lepšom prípade dlhodobý úpadok a stagnácia. Týmto problémom sa dokázali vyhnúť iba tie subjekty, ktoré včas identifikovali, čo si zmenená situácia žiada a dokázali to uplatniť aj v praxi.
V súčasnosti väčšina svetových firiem považuje za základné aktívum podniku vlastných pracovníkov. Už dlhšiu dobu sa podniky hospodársky vyspelých krajín orientujú na produkciu prostredníctvom ľudí a ich zainteresovanosti na výsledkoch podniku. Na Slovensku firmy zatiaľ uprednostňujú orientáciu na materiálnu podstatu dosahovania zisku a neuvedomujú si v plnej miere dôležitosť ľudského potenciálu pri dosahovaní podnikových cieľov. Každý zamestnanec spravidla očakáva niečo od svojho zamestnania, má určité predstavy o tom, čo potrebuje dosiahnuť pre svoje uspokojenie a pre dosiahnutie týchto cieľov je ochotný dobre a spoľahlivo pracovať.
V našich súčasných podmienkach sa funkcie personálneho manažmentu stávajú mimoriadne aktuálnymi. Nové ekonomické podmienky vytvárajú potrebu nových metód a nového prístupu k riadeniu ľudských zdrojov. V racionálnom hospodárení s nimi, v ich formovaní a motivovaní, či starostlivosti o ne, možno nájsť kľúč k prosperite jednotlivých podnikov i celej spoločnosti. Jednou z dôležitých funkcií personálneho manažmentu je získavanie a výber zamestnancov, pretože každý zamestnávateľ chce získať takých zamestnancov, ktorí prispievajú k hospodárskym výsledkom a prosperite podniku.
Vybrať najlepších ľudí na jednotlivé miesta v podniku predpokladá vedieť sa orientovať na trhu práce, ovládať personálne stratégie a ich tvorbu, ale najmä vyznať sa v metódach získavania a výberu pracovníkov.
Kľúčové slová:
zamestnanie
zamestnanec
získavanie zamestnancov
zdroje uchádzačov
výber uchádzačov
trhová ekonomika
Obsah:
- ÚVOD 2
1 ZÍSKAVANIE A VÝBER ZAMESTNANCOV 3
1.1 Definovanie získavania zamestnancov 4
1.1.1 Proces získavania zamestnancov 5
1.1.2 Zdroje uchádzačov 6
1.1.3 Metódy získavania zamestnancov 8
1.1.4 Pravidlá pri získavaní zamestnancov 14
2.2 Definovanie výberu zamestnancov 14
2.2.1 Fázy výberu zamestnancov 15
2.2.2 Metódy výberu zamestnancov 17
2.2.3 Zásady pri výbere zamestnancov 23
ZÁVER 24
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV 25
Zdroje:
- ARMSTRONG, Michael: Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing a. s., 2002. 856 s. ISBN 80-247-0469-2.
- FOOT, Margaret, HOOK, Caroline: Personalistika. Praha: Computer Press, 2002. 462 s. ISBN 80-7226-515-6.
- HÁJEK, Ladislav. VÍTEK, Miloš: Moderní personalistika: Záruka prosperity podniku. Praha: Práce, 1991. 192 s. ISBN 80-208-0210-X.
- HRONÍK, František: Jak se nespálit při vyběre zamestnancu. Praha: Computer Press, 1999. 311 s. ISBN 80-7226-161-4
- KOUBEK, Josef: Řízení lidských zdrojů. Praha: Management Press, 2003. 367 s. ISBN 80-7261-033-3.
- KUZMIŠINOVÁ, Viera: Personálny manažment pre učiteľské špecializácie. Prešov: Fakulta humanitních a prírodných vied, Prešovská univerzita v Prešove, 2002. 180 s. ISBN 80-8068-137-6.
- MILKOVICH, George B., BOUDREAU, John W.: Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 1993. 936 s. ISBN 80-85623-29-3.
- PICHŇA, Ján: Základy personalistiky II. Bratislava: Sofa, 1995. 186 s. ISBN 80-85752-15-8.
- POULSON, Robert: Jak (é) si najít zaměstnání. Havličkuv Brod: Fragment, 128 s. ISBN 80-85768-70-4.
- REICHEL, Wolfgang: Ako si hľadať zamestnanie. Bratislava: Ikar, 1997. 63 s. ISBN 80-7118-256-7.
- STÝBLO, Jiří: Personální management. Praha: Grada, 1993. 336 s. ISBN 80-85424-92-4.
- ŠTEFKO, Robert: Personálna práca v hyperkonkurenčnom prostredí a personálny marketing. Bratislava: R.S. Royal Servis, 2001. 234 s. ISBN 80-968379-4-X.
- WERTHER, William. B., DAVIS Keith: Lidský faktor a personální management. Zlín: Victoria Publishing, a. s., 1992. 633 s. ISBN 80-85605-04-X.