Popis:
Práca je kompletne spravená, treba už len doplniť svoje údaje, údaje profesora/-ky, dátum vytvorenia práce, ak. rok., aj názov súboru doplniť si meno a priezvisko autora.
Konkurencia hrá kľúčovú úlohu v trhovom hospodárstve a predstavuje základný mechanizmus, ktorý podporuje rast a inováciu v podnikaní. Firmy, ktoré čelia konkurenčnému prostrediu, sú nútené neustále hľadať spôsoby, ako si udržať konkurenčnú výhodu, a to prostredníctvom zlepšovania produktov, efektívnejšieho využívania zdrojov, alebo inovácií. Konkurenčný boj medzi spoločnosťami vedie k vyššej kvalite a lepšiemu uspokojovaniu potrieb zákazníkov, čím vytvára dynamické prostredie, v ktorom prežívajú a prosperujú len tie najlepšie pripravené subjekty.
V tejto práci sa zameriavame na hlbšiu analýzu konkurenčného boja a trhového postavenia firiem. Predstavíme rôzne typy konkurenčných stratégií, ktoré spoločnosti aplikujú na udržanie alebo zlepšenie svojej pozície na trhu. Pozornosť bude venovaná aj rozličným trhovým pozíciám ako trhový vodca, vyzývateľ, nasledovateľ a trochár, pričom každý z týchto subjektov čelí odlišným výzvam a používa špecifické prístupy k marketingu a konkurencii. V kontexte dynamiky konkurenčného boja preskúmame rozdiely medzi agresívnymi a defenzívnymi stratégiami, rovnako ako dôležitosť inovácií a adaptability pre dlhodobú udržateľnosť firiem. Tieto faktory sú kľúčové nielen pre úspech na trhu, ale aj pre samotné prežitie firiem v prostredí s vysokou konkurenciou.
Kľúčové slová:
analýza konkurentov
konkurenti
vyzývateľ
vodca
strategické postavenie firiem
Obsah:
- 1. Teoretický rámec konkurencie
1.1 Definícia konkurencie
1.2 Typy konkurencie
1.3 Porterov model piatich síl
1.4 Konkurencieschopnosť firiem
Trhové pozície firiem
2.1 Trhový vodca (Market Leader)
2.2 Trhový vyzývateľ (Market Challenger)
2.3 Nasledovatelia (Market Followers)
2.4 Trhoví trochári (Niche Players)
Strategické pozície firiem a konkurencia
Dynamika konkurenčného boja
Záver
Zdroje:
- ALI, M. Efektívny marketing. Bratislava: Slovart. 2003. ISBN 80-71-45650-0.
- BOUČKOVÁ, M. Marketing. Beck. Praha. 2004. ISBN 978-82-268-3479-4.
- CRAVENS, D. W. - PIERCY, N. Strategic Marketing. Columbia: McGraw. 2005. ISBN 977-82-267-3779-1.
- JOHNSON, G., SCHOLES, K., WHITTINGTON, R. (2008). Exploring Corporate Strategy: Text and Cases. Pearson Education. ISBN 978-0273711926.
- KOTLER P. - KELLER, L. Marketing Management. Pearson Education. 2011. ISBN 0-273-75502-1.
- KITA, J. Marketing. Bratislava: IURA Edition, 2005. ISBN 80-80-78049-8.
- PELSMACKER, P. a kol. Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing. 2003. ISBN 80-24-70254-1.
- ŠTEFKO, R. - ŠINDLERYOVÁ, I. Prípadové štúdie z marketingu. Prešov: PU v Prešove. 2005. ISBN 978-82-278-3679-3.
- Online zdroje:
- https://strate9y.com/sk/nastroj-porterov-model-piatich-sil-sk/
- https://www.euroekonom.sk/manazment/strategicka-diagnostika/swot-analyza/