Popis:
V diskusiách o riešení ekonomických a sociálnych problémov Slovenska nastal v posledných rokoch určitý pozitívny posun. Ešte pre niekoľkými rokmi v nich dominovali také témy, akými bola napr. expanzívna fiškálna politika, vysoké úrokové miery, nedostupnosť úverov, atď. Až po roku 1998 sa jednou z hlavných priorít hospodárskej politiky stalo vytváranie priaznivého podnikateľského prostredia.
V súčasnosti už existuje všeobecná zhoda v tom, že zlepšovanie podnikateľského prostredia je prioritou, avšak ani zďaleka neexistuje všeobecná zhoda (skôr naopak - existujú diametrálne rozdiely) v tom, čo to vlastne podnikateľské prostredie je.
Mnohí politici, štátni úradníci, ako aj ďalší verejní činitelia považujú za príspevok k zlepšovaniu podnikateľského prostredia napr. prípravu a schvaľovanie “dobrých” zákonov, pričom kritériá posudzovania toho, čo je dobrý zákon, sú veľmi rôznorodé.
Ilustráciou tejto skutočnosti sú tzv. eurozákony, ktoré mali najvyššiu prioritu v legislatívnom konaní, pričom je možné očakávať, že vzhľadom na časový stres, pod ktorým boli pripravované, a bez dostatočných konzultácií o dôsledkoch ich uplatňovania. aplikácia mnohých z nich v neďalekej budúcnosti prinesie slovenským podnikom komplikácie, že zhorší podnikateľské prostredie.
Ďalším konkrétnym príkladom deformácie podnikateľského prostredia, ktorá je mnohými vydávaná za významný príspevok k jeho zlepšeniu, je napr. paušálna daň. Paušálna daň nerieši základný problém nášho daňového systému, ktorým je celý rad diskriminácií majúcich za následok nerovnaké zdaňovanie rovnakých aktivít. Paušálna daň je len ďalšou deformáciou, prostredníctvom ktorej sa umožnil únik určitej skupine podnikateľov pred jedným z parametrov zlého podnikateľského prostredia.
...
Kľúčové slová:
podnikateľ
podnikanie
podnikateľské prostredie
ekonomika
slovenská ekonomika
súkromný sektor
privatizácia
daň
daňové zaťaženie
odvody
odvodové zaťaženie
sloboda podnikania
trh
trh práce
Obsah:
- 1.1. Podnikateľské prostredie - rôznosť prístupov
1.2. Podnikateľské prostredie - definícia MH SR
2. POSTAVENIE A VÝZNAM SÚKROMNÉHO SEKTORA V SLOVENSKEJ EKONOMIKE
2.1. Podiel súkromného sektora na HDP
2.2. Prehľad stavu privatizácie podľa odvetví
2.3. Prehľad zostávajúcich majetkových účastí štátu
3. ADMINISTRATÍVNE ZAŤAŽENIE PODNIKANIA
3.1. Administratívna náročnosť registrácie a neodôvodnené bariéry pre podnikanie
3.2. Bariéry pre vstup do odvetvia zo strany podnikateľských organizácií
4. FINANČNÉ - DAŇOVÉ, ODVODOVÉ A POPLATKOVÉ - ZAŤAŽENIE PODNIKANIA
4.1 Daňové zaťaženie
4.2 Odvodové zaťaženie
4.3. Poplatky a iné povinné platby
5. REGULAČNÉ ZÁSAHY DO SLOBODY PODNIKANIA
5.1. Regulácia cien tovarov a služieb
5.2. Regulácia pracovno-právnych vzťahov
5.3. Enviromentálna regulácia
5.4. Technická regulácia
5.5. Regulácia hospodárskej súťaže
5.6. Regulácia zahranično-obchodnej výmeny
6. FUNGOVANIE TRHOV VÝROBNÝCH FAKTOROV A KĽÚČOVÝCH TRHOV TOVAROV A SLUŽIEB
6.1. Finančný a kapitálový trh
6.2. Trh práce
6.3. Trh s pôdou
6.4. Telekomunikačný trh
6.5. Energetický trh
6.6. Trh s dopravnými službami
7. FUNGOVANIE ŠTÁTOM FINANCOVANÝCH STATKOV A SLUŽIEB A EFEKTÍVNOSŤ ICH FINANCOVANIA
7.1. Fungovanie verejného sektora
7.2. Fungovanie služieb pre podnikateľov
8. KVALITA A PREDVÍDATEĽNOSŤ LEGISLATÍVNEHO RÁMCA PRE PODNIKANIE
8.1. Kvalita ochrany súkromného vlastníctva
8.2. Frekvencia a predvídateľnosť zmien v legislatíve
9. VYMÁHATEĽNOSŤ PRÁVA
9.1. Vymáhateľnosť práva v reálnom čase
9.2. Výkonnosť súdnictva
10. NÁVRHY NA ZLEPŠENIE PODNIKATEĽSKÉHO PROSTREDIA
10.1. Postavenie a význam súkromného sektora v slovenskej ekonomike
10.2. Administratívne zaťaženie podnikania
10.3. Finančné - daňové, odvodové a poplatkové - zaťaženie podnikania
10.4. Regulačné zásahy do slobody podnikania
10.5. Fungovanie trhov výrobných faktorov a kľúčových tovarov a služieb
10.6. Fungovanie štátom financovaných statkov a služieb a efektívnosť ich financovania
10.7. Kvalita a predvídateľnosť legislatívneho rámca pre podnikanie
10.8. Vymáhateľnosť práva
Zdroje:
- prednášky
- poznámky
- skriptá
- zbierka zákonov
- internet