Popis:
Psychológia výchovy je vedná disciplína, ktorá vo vzťahu k príslušným výchovným cieľom skúma psychické mechanizmy utvárania a pretvárania ľudského správania ako vzťahotvorného procesu. Výchova ako pedagogická disciplína skúma skôr metódy, podmienky, formy, prostriedky výchovy, zatiaľ čo psychológia výchovy sa skôr sústreďuje na psychické mechanizmy, t.j. procesy a funkcie v osobnosti. Ideálne je spojenie do psychopedagogiky výchovy, kde sa skúma celý proces rozvoja osobnosti v jeho systémovej skladbe. Z toho odvodzujeme ďalšie pojmy:
- psychodidaktika - výchova na vyučovaní , je to výchova pri rozvíjaní kognitívnych funkcií,
- psychopedagogika- veda o rozvoji osobnosti , spája sa pedagogika s psychológiou
Výchova zahrňuje v sebe vzdelávanie, je jeho súčasťou, súčasť výchovného procesu.
Kľúčové slová:
výchova
psychológia výchovy
tvorivo -humanistická výchova
KEMSAK
stratégie kognitivizácie osobnosti
heuristika
DITOR
školská klíma
motivácia osobnosti
Obsah:
- 1. Pojem výchovy
2. Obsah, úloha, predmet a ciele výchovy
3. Psychológia výchovy
4. Vplyv prostredia na výchovu
5. Tvorivo - humanistická výchova
6. Model rozvoja psychických funkcií a procesov osobnosti v systéme THV
7. KEMSAK - Stratégie kognitivizácie osobnosti
8. Heuristika - DITOR
9. Stratégie emocionalizácie rozvoja osobnosti
10. Stratégie socializácie - prosociálna výchova
11. Tvorba efektívnej výchovnej skupiny a jej vodcovia
12. Pojem metódy, metodológie rozvoja osobnosti
13. Stratégie motivácie osobnosti
14. Výchovné štýly, školská klíma
15. Príklad aplikácie niektorých metód v praxi
16. Záver
Použitá literatúra
Zdroje:
- Zelina, M.: Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa: Vydal PhDr. Milan Štefanko, vydavateľstvo IRIS, Bratislava, 1996 - ISBN 80-967013-4-7,
- Zelina, M.: Rozhovor o výchove, poradenstve a na vyučovaní. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy 1990.,
- KAČÁNI, V.: Osobnosť žiaka vo výchovno-vzdelávacom procese. Bratislava, SPN 1983 ,
- Amnesty International: Deťom o Všeobecnej deklarácii ľudských práv. Bratislava : Archa, 1992. ISBN 80-7115-035-5,
- Petlák, E.: Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. Bratislava: Iris, 2000. ISBN 80-89018-05-X,
- Turek, I.: Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. Bratislava: Metodické centrum, 1997,ISBN 80-88796-49-0