Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 118
projektov

Asertivita, persuácia, empatia

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
15 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
20259
Posledná úprava
27.02.2009
Zobrazené
6 007 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
EMPATIA
Slovo empatia pochádza z gréčtiny a znamená silnú emóciu, vášeň.
Je to schopnosť, pomocou ktorej sa osobnosť v rámci bezprostrednej komunikácie s druhým človekom vie vžiť do jeho duševného stavu. Vidieť jeho očami, počuť jeho ušami, cítiť jeho srdcom. Na základe tohto vžitia vie vycítiť a pochopiť v tom druhom také emócie a motívy, ktoré človek nevyjadruje v priamo slovách.

Vacsina ludi chce, aby ste s nimi sucitili, aby ste si predstavili, ze ste na ich mieste a pochopili ich. Ak sa o to pousilujete, budu k vam mat pozitivny pristup.

Empatia v komunikácii zvyšuje zhodu medzi tým, čo jedna strana dá najavo a tým, ako to druhá strana pochopí. Odstraňujú sa ňou nedorozumenia, ktoré inak končievajú "tichou domácnosťou".

Schopnosť empatie potencionálne má každý človek. Prejavuje sa však v rozličnej miere. Vyvíja sa postupne, v detskom veku je veľmi nízka. V období dospievania sa rýchlo vyvíja, ale vrchol dosahuje až v období dospelosti. Potom sa už vyvíja len málo, na starosť znova klesá. Empatia je spravidla vyššia u žien, u mužov sa vyvíja pomalšie a zastavuje sa skôr. Na schopnosť empatie spolupôsobí aj množstvo životných skúseností, prekonaných kríz , kontaktov s inými kultúrami, časté pracovné stretnutia s ľuďmi, ale aj empatická schopnosť vlastných rodičov
Úloha empatie vo vzťahu k deťom je dôležitá najmä preto, lebo u detí sa sociálne zručnosti a reč ešte len vyvíjajú. Čím je dieťa mladšie, tým menej nám vie presne povedať ako mu je a čo ho trápi. Preto musia dospelí v kontakte s dieťaťom používať viac empatie a pozornejšie sledovať jeho správanie, ak chcú zistiť, čo presne sa dieťa snaží svojím správaním vyjadriť.

Empatiu znižujú naše vlastné neuspokojené potreby a pocit nepohody, pretože tieto pocity zameriavajú našu pozornosť na nás samých a ťažko sa ladime na "vysielacie vlny" druhého človeka. Keď sme hladní, smädní alebo unavení, ťažko sa dokážeme naplno sústrediť na to, čo nám druhý hovorí. Skôr myslíme na to, kde by sme sa najedli alebo si oddýchli.

Kľúčové slová:

asertivita

persuácia

empatia



Zdroje:
  • (1) Allan Pease, Barbara Pease: Úspešné komunikačné stratégie. (IKAR,2006)
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko