Popis:
Benchmarking znamená, byť dostatočne čestným na to aby sme mohli pripustiť, že niekto iný určité veci vie lepšie a byť tiež dostatočne múdrym - aby sme sa vedeli od takéhoto učiť, aby sme ho vedeli prekonať /byť lepším/ .
Pojem „benchmarking“ znamená: „Učíme sa od najlepších“ , alebo „porovnávanie sa s najlepšími a učenie sa od nich“.
V stále tvrdšej konkurencii, ktorej sú vystavený podnikatelia, bude stále dôležitejšie permanentne zlepšovať hospodárnosť a produktivitu - aby zostali konkurencieschopnými.
K tomuto je nutné poznať svoju vlastnú pozíciu pri porovnávaní s konkurentmi, aby bolo možné zistiť svoj potenciál zlepšenia a vhodnými opatreniami pôsobiť na zlepšenie produktivity.
Benchmarking je takýmto nástrojom manažmentu, ktorý pomáha podniku, identifikovať jeho potenciál zlepšenia a zlepšiť poznané slabé miesta alebo inými slovami povedané zvyšovať produktivitu a hospodárnosť.
Pretože tento nástroj bol v minulých rokoch využívaný len veľkými podnikmi, začala komisia EÚ novú iniciatívu s cieľom: umožniť aj mnohým malým a stredným podnikom používať a týmto využívať prednosti tohto nástroja.
Vychádzajúc z benchmarkingového systému, ktorý je používaný britským Ministerstvom obchodu a priemyslu, bol odštartovaný Európsky projekt na vytvorenie spoločného BenchmarkIndexu aby bolo možné mať k dispozícii potrebné Benchmarks (porovnávacie štandardy) v informačnej sieti.
Model BenchmarkIndex je benchmarkingom kľúčových faktorov manažmentu a organizácie podniku a vychádza tiež z Business Excellence Modell (Model obchodnej/podnikateľskej jedinečnosti) EFQM- European Foundation for Quality Management ( Európsky fond pre manažment kvality).
Kľúčové slová:
produktivita
náklady
vízia
stratégia
partner
benchmarking
manažment
produktivita
hospodárnosť
Obsah:
- Úvod
Benchmarking
Aspekty
Druhy
Fázy
Určenie objektu
Určenie partnera
Záruky úspechu
Implementácia
Priebeh
Záver
Literatúra
Zdroje:
- MIČIETA, Branislav: 2000. Prosperujúci podnik. Žilina, Slovenské centrum produktivity, 2000. 203 s. ISBN 80 - 968 324 - 0 - 9.
- KUZMIŠINOVÁ, Viera. 2002. Vybrané témy z manažmentu. Prešov, Prešovská univerzita 2002. 158 s. ISBN 80 - 8068 - 159 - 7.
- http://www.sbic.sk/