Brzdová sústava v automobile (prezentácia) + Kotúčová brzda v automobile (seminárna práca)
Popis:
Kotúčové brzdy sa v súčasnosti používajú hlavne ako predné aj zadné brzdy osobných automobilov a ako predné brzdy nákladných automobilov. Majú lepšie vlastnosti pri dlhodobom brzdení, kedy vzniká veľké množstvo tepla, ktoré je vďaka lepšiemu chladeniu efektívne odvádzané preč z trecej dvojice. Vplyvom odstredivých síl vzniká samočistiaci účinok od prachu a nečistôt.
Kotúčové brzdy sú trecie brzdy s rotujúcou časťou nazvanou brzdový kotúč. Pri brzdení sú na boky brzdového kotúča pritláčané brzdové platničky ktoré spolu s kotúčom tvoria treciu dvojicu. Brzdový kotúč je priamo spojený s kolesom a jeho šírka a priemer sú priamo závislé od požiadaviek, ktoré sú naň kladené. Konštrukčné prevedenie kotúčovej brzdy závisí od brzdového strmeňa.
Ich otáčajúcou časťou je brzdový kotúč a trecie časti tvoria jeho boky. Na tieto plochy pomocou ovládacieho zariadenia pritláčajú z oboch strán brzdné platničky s trecím obložením. Na materiál kotúča sú podobné požiadavky ako na materiál brzdového bubna. Základné rozmery kotúča, t.j. jeho priemer a šírka trecej plochy sú závislé od požadovaného trecieho momentu a vlastností brzdového obloženia. Kotúč je uchytený prírubou na náboj kolesa spravidla skrutkami. Keď obsluha začne pôsobiť na brzdový pedál, v strmeni brzdy sa pomocou piestu pritláčajú čeľuste k brzdovému kotúču a vytvoria brzdný moment. Ak prestaneme pôsobiť na brzdový pedál, segmenty sa vrátia do pôvodnej polohy vďaka pružnej deformácií svojich tesniacich krúžkov. Kotúčové brzdy (obr.1) dnešných automobilov majú samočinné nastavovanie vôle medzi brzdovým obložením a kotúčom.
Hlavné výhody:
• kratšie brzdné dráhy
• lepšia možnosť chladenia
• ľahká a rýchla výmena platničiek
• nižší sklon k únave bŕzd
• nižšia hmotnosť
• malá citlivosť na zmenu
...
Kľúčové slová:
auto
automobil
výroba automobilov
brzda
brzdová sústava
kotúčové brzdy
brzdový strmeň
CNC
frézovanie
brzdový kotúč
brzdné platničky
tavenie
odlievanie
motorové vozidlo
Obsah:
- Abstrakt -3-
Abstract -4-
Úvod -5-
1 Kotúčové brzdy -6-
2 Brzdový strmeň -8-
2.1 Kotúčové brzdy s pevným strmeň -8-
2.2 Kotúčové brzdy s plávajúcim strmeňom -9-
3 Brzdový kotúč -11-
4 Technologický postup výroby brzdového strmeňa -12-
4.1 Strmeň vyrobený z jedného kusu (monoblok) -12-
4.2 Strmeň vyrobený z dvoch kusov -13-
4.3 Obrábanie -13-
4.4 Hliníkové zliatiny -14-
4.5 Dokončovacie operácie strmeňa -15-
5 Technologický postup výroby brzdového kotúča -16-
5.1 Proces tavenia -16-
5.1.1 Kontrola vstupných surovín -16-
5.1.2 Vsádzkovanie pece -16-
5.1.3 Tavenie -16-
5.1.4 Spracovanie tekutého kovu -17-
5.2 odlievanie -18-
5.3 Materiál pre tavenie a odlievanie -18-
5.4 dokončovacie práce brzdového kotúča -19-
6 Výroba súčiastok -20-
6.1 Výroba brzdového strmeňa -20-
6.2 Výroba brzdového kotúča -20-
7 Montáž súčiastok -21-
8 Stroje použité na výrobu strmeňa a brzdového kotúča -22-
9 Záver -23-
10 Literatúra -24-
Zdroje:
- Ferianc, V.: Brzdové systémy automobilov a meranie ich parametrov. Ostrava: VŠB, 2013
- Horváth,M.: Technológie výroby brzdových strmeňov. Bratislava: STU, 2015, http://www.cms.crzp.sk
- Janco, M.: Brzdy a brzdový systém automobile. Dostupné na internete, < http://www.autorubik.sk/clanky/brzdy-a-brzdovy-system-automobilu/ > [18.3.2011, 15:26 SEČ]
- Kotík, M.: Brzdové systémy motorových vozidiel. Brno: Mendelova univerzita v Brne, 2016,
- Kotúčové brzdy, dostupné na internete http://autoride.sk/kotucove-brzdy-cim-sa-lisia-oproti-bubnovym
- Mulik, I.: Zmeny štruktúry materiálu pod exotermickými náliatkami pri výrobe brzdových kotúčov. Košice: Technická univerzita, 2014, http://www.cms.crzp.sk
- Urík, P.: Diagnostikovanie vozidlových brzdových systémov. Nitra: SPU, 2011
- Ždánský, J., Čupera,J. : Automobily 1 Podvozky. 1. vydání Brno : Nakladatelství Avid, 2007, 228s. ISBN 978-80-87143-03-2
- Michna Š. a kol.: Encyklopedie hliníku, Nakladatelství Adin, 2005, 700s., ISBN 8089041884
- Štefánek, M.: Technologickosť konštrukcie, STU, Trnava, 2007
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.