Cenová regulácia
Popis:
Regulácia ako faktor podnikateľského prostredia je riadený zásah, ktorý sa zameriava na ovplyvňovanie správania jednotlivých subjektov prostredníctvom zavedenia primeraného motivačného alebo brzdiaceho systému na nasmerovanie či obmedzovanie ekonomických rozhodnutí .
Regulácia cien sa uskutočňuje v nekonkurenčnom prostredí, kedy ide o ochranu spotrebiteľského a verejného záujmu a pri tzv. prirodzených monopoloch. Napríklad monopolný výrobca nie je nútený rešpektovať ceny porovnateľných výrobkov, pretože sa na trhu nenachádzajú.
Produkty poskytuje len monopolný subjekt, prípadne len malé množstvo silných subjektov, je potrebné trhový mechanizmus vyrovnávania dopytu a ponuky nahrádzať vonkajšími zásahmi do trhu jeho reguláciou, aby zo strany týchto subjektov nedochádzalo k zneužívaniu ich dominantného postavenia.
Kľúčové slová:
cena
monopol
sietove odvetvie
urady pre regulaciu cien
regulacne modely a metody
telekomunikacny urad SR
monopolny urad SR
postovy regulacny urad SR
Obsah:
Obsah
1. Charakteristika pojmu cenová regulácia. 3
1.2 Regulované oblasti 4
2. Regulačné modely a metódy. 5
2.1 Cenová regulácia. 5
2.2 Necenová regulácia. 6
3. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) 7
4. Protimonopolný úrad SR.. 8
5. Telekomunikačný úrad SR.. 8
6. Poštový regulačný úrad. 9
Zdroje:
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.