Popis:
V dnešnej dobe sme svedkami rôznych situácii v oblasti malého a stredného podnikania. Niektorí, tí šťastnejší a šikovnejší, sa tešia priazni ich podnikaniu, rozvoju a rastu firmy, iní zas súperenie s konkurenciou prehrávajú a vysnívaný podnikatelský ideál sa nenávratne stráca. Avšak nie vždy je scenár firmy až tak pesimistický. Pri poznaní správneho postupu podnikania vieme odkryť mnohokrát skryté možnosti a príležitosti, ktoré pri bežnom živote prehliadame. Aj z tohto dôvodu som si ako cieľ práce zvolil podnikateľský subjekt a jeho optimalizáciu nákladov, ktorá dáva do popredia základné a pritom mnohokrát podceňované skutočnosti.
Je mnoho faktorov, ktoré vplývajú na fungovanie firmy. V prvom rade si musíme stanoviť dobrý podnikateľský zámer podložený prieskumom trhu na ktorom sa chystáme pôsobiť. Následne vytvoriť postup, zabezpečiť dostatok, nielen, finančných prostriedkov, priestory vyhovujúce nášmu zámeru a ďalšie náležitosti, ktoré sú vyžadujúce pre začiatok podnikateľskej činnosti. Jednou z nevyhnutných vecí je taktiež plánovanie nákladov a prepokladných výnosov z našej podnikateľskej činnosti. Týmto môžeme predísť neúspechu hneď v zárodku. Dobré analyzovanie nákladov nám tiež pomôže a pri nasledujúcom možnom rozvoji a raste spoločnosti. Dáva nám do rúk nový nástroj, pomocou ktorého si vieme určiť naše hranice a stanoviť úroveň ktorú sa hodláme dosiahnuť.
Odpovede ako je možné správne a detailne pozrieť na firmu ako celok z pohľadu ekonomickej teórie nám dáva mikroekonómia. Práve táto časť sa skúma, analyzuje rozhodovanie a správanie jednotlivých trhových subjektov, individuálnych ekonomických jednotiek, v našom prípade firiem. Súčasťou teórie je hľadanie riešenia ekonomických problémov firiem a spotrebiteľov, aby im ich činnosť priniesla najväčšiu užitočnosť, čo najvyššie uspokojenie.
Mikroekonomická teória dáva nespočetne veľa možností svojho využitia. Témou mojej práce, ako som už spomenul, je priblíženie využitia jednej z teórii, priamo v praxi, na príklade firmy pracujúcej s plynovými konvekčnými ohrievačmi, známymi pod ľudovým názvom “gamatky”. Predmet assigmentu sa zameriava na náklady spojené s výrobou, ich členenie, anylyzovanie, stanovenie jednotkových nákladov a hľadanie vhodného riešenia pre stanovenie plánu výroby pre nasledujúci rok z pohľadu nákladov.
Kľúčové slová:
Pridaná hodnota
Výrobná medzispotreba
Dodávatelia
Dane a poplatky
Osobné náklady
Finančné náklady
Amortizácia
ZISK
Veritelia
Príjemci miezd
organizácie sociálneho zabezpečenia
Obsah:
- Úvod 1
1. Teoretické vymedzenie firmy 2
1.1. Úloha firmy 3
1.2. Cieľ firmy 4
2. Náklady firmy 5
2.1. Náklady obetovanej príležitosti 5
2.2. Explicitné a implicitné náklady 5
2.3. Náklady podľa kalkulačného členenia 6
2.4. Náklady podľa závislosti od zmeny objemu výroby 7
3. Praktický príklad 9
Záver 13
Zoznam použitej literatúry 14
Zdroje:
- HOLKOVÁ, V., MOKRÝ V.: Mikroekonómia, Bratislava, Vydavateľstvo EKONÓM, 1999. 168 s.
- KEŘNOVSKÝ, M.: Ekonomie pro strategické řízení: teorie pro praxi, 1.vydání, Praha, C. H. Beck, 2004. 184 s.
- FOLTÍNOVÁ, A.: Nákladový kontroling, Bratislava, Vydavateľstvo SPRINT, 2007. 451 s.
- HONTYOVÁ, K., LISÝ, J., MAJDÚCHOVÁ, H.: Základy ekonómie a ekonomiky, Bratislava, Vydavateľstvo EKONÓM, 2007. 200 s.