Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 118
projektov

Daňový systém v Slovenskej Republike

«»
Prípona
.docx
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
21 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
14214
Posledná úprava
28.07.2022
Zobrazené
894 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Rok 2004 bol rokom, v ktorom došlo od založenia Slovenskej republiky k najvýraznejším zmenám v daňových zákonoch. Niektoré daňové zákony boli zrušené a naopak, vznikli nové daňové zákony.
Tento rozsiahli legislatívny proces označený ako daňová reforma v nasledujúcom období výrazným spôsobom ovplyvnil štruktúru daňového zaťaženia daňových subjektov a štruktúru výberu daní v SR.
Posledná výrazná reforma daňovej sústavy bola uskutočnená pred desiatimi rokmi pod vplyvom vážnych zmien v ekonomickej sfére - prechodu od centrálne plánovaného hospodárstva socialistického typu k trhovo orientovanej ekonomike. Daňové zákony platné od roku 1993 boli veľakrát novelizované, najmä v snahe opraviť ich nedostatky. Niektoré zmeny daňových zákonov boli podmienené aj politickými a ďalšími vplyvmi, na základe ktorých do daňových zákonov preniklo veľa nesystémových opatrení, ktoré zvýhodňovali či znevýhodňovali určité skupiny daňovníkov.
Navrhované úpravy jednotlivých daní sú navzájom previazané a podmienené. Výpadok príjmov štátneho rozpočtu vyplývajúci zo zavedenia rovnej dane z príjmov právnických osôb a fyzických osôb musí byť kompenzovaný zvýšením výnosov z iných daní, najmä DPH a spotrebných daní. Napriek tomu, že daňová reforma je fiškálne neutrálna, t. j. daňová kvóta 1 sa nezmení, štruktúra daňového systému bude pre ekonomiku oveľa vhodnejšia, bude pôsobiť priaznivo na celkové podnikateľské prostredie, investovanie a ekonomický rast.
Slovenská republika nie je jedinou krajinou, ktorá sa podujala na takúto radikálnu zmenu svojho daňového systému. Ako príklad odvážnych reforiem možno uviesť Nový Zéland, Írsko alebo Estónsko. Írsko a Nový Zéland radikálne znížili dane z príjmov, Estónsko zaviedlo jednotnú sadzbu dane a na zisky ponechané vo firme daň zrušilo úplne. Výsledok je úctyhodný. Kým ešte v roku 1996 si priemerný občan Slovenska mohol za svoj príjem v parite kúpnej sily kúpiť o 35 % viac ako občan Estónska, v roku 2001 to bolo už len 12 %. Vývoj ekonomiky Írska a Nového Zélandu po uskutočnení reforiem sa často označuje ako hospodársky zázrak, charakterizovaný výrazným prílevom investícií a vysokou mierou ekonomického rastu.
...

Kľúčové slová:

daň

daňový systém

daňový zákon

legislatíva

daňový subjekt

základ dane

priame dane

príjem

právnická osoba

fyzická osoba

sadzba dane

cestná daň

nehnuteľnosť

nepriama daň

spotrebná daň



Obsah:
  • DAŇOVÁ SÚSTAVA
    A. PRIAME DANE
    1. DAŇ Z PRÍJMOV PRÁVNICKEJ OSOBY
    2. DAŇ Z PRÍJMOV FYZICKEJ OSOBY
    3. DAŇ Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL (CESTNÁ DAŇ)
    4. DAŇ Z NEHNUTEĽNOSTÍ
    B. NEPRIAME DANE
    1. DAŇ Z PRIDANEJ HODNOTY - DPH
    2. SPOTREBNÉ DANE
    Použitá literatúra

Zdroje:
  • Daňové zákony v roku 2007, Pravda, 2007
  • Zákon o dani z príjmu č. 595/2003 Z.z.
  • Zákon o dani z pridanej hodnoty č. 222/2004 Z.z.
  • Zákon o spotrebnej dani z liehu č. 105/2004 Z.z.
  • Zákon o spotrebnej dani z vína č. 104/2004 Z.z.
  • Zákon o spotrebnej dani z piva č. 107/2004 Z.z.
  • Zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov č. 106/2004 Z.z.
  • Zákon o spotrebnej dani z minerálneho oleja č. 98/2004 Z.z.
  • Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady č. 582/2004 Z.z.
  • Zákon o správe daní a poplatkov č. 511/1992 Zb.
  • http://www.drsr.sk
  • http://www.porada.sk
  • http://www.ineko.sk/reformy2003/
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko