Popis:
Človeka neustále formuje prostredie, ktoré na neho pôsobí, či už priamo alebo nepriamo. Predovšetkým je to naše najbližšie sociálne prostredie, rodina, škola, priatelia. Naj ovplyvniteľnejšie a najcitlivejšie sú deti. Každé dieťa je súčasťou prostredia. Prostredia, ktoré si však samo nevyberá. Rodina je pre neho prostredím prirodzeným, a práve rodina môže byť miestom aj negatívnych javov, zdrojom patologických skutočností.
Azda každý dokument týkajúci sa detí nepoprie ba podotkne vetu, že „Každé dieťa má právo na šťastné detstvo.“ Avšak v reálnom svete existuje obrovské množstvo detí, ktoré žijú v neprimeraných ba až nehostinných životných podmienkach. A tie určite nepodnecujú jeho šťastné detstvo, detstvo, ktoré neodmysliteľne patrí deťom na celom svete.
Kľúčové slová:
sociálne prostredie
znevýhodnenie
dieťa
rodina
postihnutie
kazuistika
Zdroje:
- BAKOŠOVÁ, Z. 2005. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: UK, 2005. 201 s. ISBN 80-89236-00-6
-
- HRONCOVÁ, J. a kol. 2000. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica: UMB, 2000. 295 s. ISBN 80-8083-081-9
-
- KRATOCHVÍLOVÁ, E. a kol. 2007. Úvod do pedagogiky. Trnava: TU, 2007. 167 s. ISBN 978-80-8082-145-6
-
- ONDREJKOVIČ, P., POLIAKOVÁ, E. 1999. Protidrogová výchova. Bratislava: VEDA, 1999. 356 s. ISBN 80-224-0553-1
-
- PRŮCHA, J., a kol. 2003. Pedagogický slovník. Praha: Potrál, 2003. 324 s. ISBN 80-7178-772-8
-
- ZELINA, M. 2004. Teória výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004. 232 s. ISBN 80-10-00456-1
-
- ZELINA, M.: Výchova detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. In: Výchova a vzdelávanie detí so sociálne znevýhodneného prostredia. Zbornik. Prešov: PF UPJŠ, 1996.
- http://referaty.atlas.sk/odborne_humanitne/pedagogika/41841/?page=14