Popis:
Dialóg
„Dialóg je komunikácia dvoch alebo viacerých ľudí. Na to, aby sa mohla označiť komunikácia ľudí za dialóg, nestačí len to, že dvaja ľudia hovoria. Musia byť splnené aj ďalšie zásady dialógu.“1
Zásady dialógu
„Striedanie replík. Replika je prehovor jedného partnera dialógu. Trvá, kým nezačne hovoriť iný partner. Inými slovami, replika je prejav účastníka komunikácie, ktorý nadväzuje na predchádzajúci prejav partnera. Dialóg sa skladá z replík idúcich za sebou. Ak táto podmienka nie je splnená, t. j. nejde o sled replík, nie je to dialóg, ale monológ jedného partnera.
Striedanie roly hovoriaceho a počúvajúceho. Pri dialógu sa striedajú nielen repliky účastníkov komunikácie, ale aj ich roly. Jeden partner hovorí, druhý počúva. Potom si roly vymenia, hovorí druhý partner a prvý počúva. Týmto spôsobom sa striedajú v priebehu celého dialógu.
Jeden partner reaguje na druhého partnera. Dialóg je reaktívny spôsob komunikácie. Partner A vo svojej replike reaguje na obsah repliky partnera B, ten potom reaguje na obsah repliky partnera A, atď. Celý dialóg je väčšinou reagovanie jedného partnera na druhého. Reaktívnosť môže vznikať otázkou, na ktorú druhý partner odpovedá, ale aj inými prvkami:
názor - súhlas
argument - protiargument
ponuka - odmietnutie
pozdrav - poďakovanie za pozdrav
To, že hovoriaci reagujú jeden na druhého, znamená, že musia hovoriť o tej istej veci. Dialóg je tak obsahovo zjednotený.
Kľúčové slová:
dialóg
zásady dialógu
dialóg učiteľ-žiak
funkcie dialógu
Štruktúra dialógu
otázky vo vyučovaní
kognitívna náročnosť otázok
otvorené a zatvorené otázky
reakcie učiteľa na činnosť žiaka
Obsah:
- Dialóg učiteľ - žiak
Otázky vo vyučovaní
Kognitívna náročnosť otázok
Odpoveď žiaka
Reakcia učiteľa na odpoveď žiaka
Otázky žiakov
Dialóg žiak - žiak
Zdroje:
- ČERNOTOVÁ, M. Ako komunikovať so žiakmi. Prešov : 2005
- GAVORA, P. Učiteľ a žiaci v komunikácii. Bratislava : 2007